Musikk

Frykter at julekonsertene ryker

Festivalsommeren er avlyst, og nå ser flere for seg at julekonsertene heller ikke kan gå som planlagt.

– Det er helt i det blå, sier Kim Rysstad om årets julekonserter.

Han har allerede måtte avlyse de fleste av konsertene i sommer, og hadde planlagt en stor juleturné hvis fremtid nå er uviss.

– Sånn det ser ut nå, med de retningslinjene som gjelder, kan vi ikke reise ut. Det er ikke lønnsomt å reise på julekonsertturné om du bare kan opptre for 200 gjester.

Manges inntekt

Festivalsommeren ble avlyst tidligere i år, og nå frykter også flere for hvordan tiden etter sommeren vil bli. Også til julekonsertene er det knyttet usikkerhet. Fra 15. juni er det tillatt med arrangementer med opptil 200 deltakere så lenge man kan opprettholde regelen om én meter avstand, men dette beskrives som et kostbart og praktisk vanskelig alternativ.

Folkesangeren Kim Rysstad ble nummer to i fjorårets sesong av NRK-programmet Stjernekamp, og hadde i år sett for seg å seile på bølgen han opparbeidet seg gjennom lørdagskveldene i fjor vinter. Han forteller at julekonserter har vært hans store drøm i mange år, og denne julen skulle det endelig skje. Til tross for at alle spillesteder er booket, kan ikke han og resten av teamet planlegge mer når.

– Hadde det bare vært meg hadde det ikke vært så avansert, men del av prosjektet er blant annet også fire musikere og flere lyd- og lys-teknikere. Dette er noe vi potensielt kan tape masse penger på, og det er mange som vil miste inntekten sin, sier han.

LES OGSÅ: Snart koster det penger å strømme gudstjenester

B∆RUM  20170302.
Kathrine Synne Finnskog, direkt¯r i Music Norway, f¯r en lunsj p Skaugum med akt¯rer fra norske og nordiske plateselskaper og management. 
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Kathrine Synnes Finnskog, rådsmedlem i Musikkindustriens næringsråd, mener kompensasjonsordningene som har blitt presentert, ikke er gode nok. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix

Bransjen sliter

Mange har allerede mistet betydelig inntekt. I en ny rapport fra Kulturrådet kommer det frem hvor hardt kultursektoren er rammet av koronakrisen. Det blir estimert et tap på 1,5 milliarder kroner siden midten av mars og ut april, og aller verst har krisen gått utover musikkbransjen. Ifølge rapporten, som er gjennomført av analysebyrået Menon, har den norske musikkbransjen hatt et inntektsbortfall på 50 prosent i nevnte periode.

Kathrine Synnes Finnskog, rådsmedlem i Musikkindustriens næringsråd og daglig leder i Music Norway, maler et dystert bilde på vegne av musikkindustrien.

– Vi risikerer at næringen forvitrer fordi det ikke finnes inntekter. Inntekten fra festivalsommeren eller julekonserter er penger mange lever av resten av året.

For en musikers økonomi er ikke som alle andres. Mens en lang festivalsommer eller julekonserter gjennom årets to siste måneder, er svært innbringende, går andre deler av året langt roligere for seg. De innbringende turnémånedene gjør at artister kan bruke andre deler av året på å jobbe med ny musikk, nye prosjekter og nye turneer.

– Artisten om står på scenen er arbeidsgiver for mange som bidrar til at han eller hun står der. Det er et helt økosystem som står på spill når festivaler og andre musikkarrangementer blir stengt ned av staten, forteller hun.

LES OGSÅ: Dette er koronatidens artigste musikalske øyeblikk: – En lengsel etter et annet liv

Står i stampe

Jan Erik Haglund, daglig leder i Skyskraper Artist, representerer en rekke folkekjære artister. I stallen har det kombinerte bookingbyrået og managementet blant annet navn som Anita Skorgan, Sissel Kyrkjebø, Rein Alexander og Aasmund Nordstoga, som alle pleier å holde julekonserter.

– Vi har holdt på med julekonserter i 18 år snart, og det utgjør nær halvparten av omsetningen vår. Nå lever vi i konstant uvisse, forteller han.

Han understreker at han skjønner at man må ta hensyn til dagens situasjon, men sier samtidig at det er «veldig vanskelig» å planlegge «noe som helst» når fremtiden stadig er uavklart.

– Dette er en fortvilet situasjon. Vi, sammen med mange parter, er avhengig av det kommer en avklaring.

Han frykter at reglene rundt spillesteder vil bli kontinuerlig utsatt, og at det dermed vil bli så godt som umulig å planlegge.

– Det er viktig å forstå at det å avholde konserter er ikke som å være frisør. Vi kan ikke bare låse opp kirka og starte en julekonsert. Ikke bare må vi planlegge en rekke ting, men også markedsføre konsertene. Dessuten trenger publikum muligheten til å planlegge. Julekonserter er en viktig begivenhet for mange.

Folkesangeren Kim Rysstad har allerede måttet avlyse en rekke konserter i sommeren. Nå frykter han at julekonsertene heller ikke blir noe av.

Folkesangeren Kim Rysstad (t.h.) har allerede måttet avlyse en rekke konserter i sommeren. Nå frykter han at julekonsertene heller ikke blir noe av. Foto: Lars O. Flydal

Mener mange er glemt

Kompensasjonsordningen regjeringen har lagt frem, har blitt møtt med kritikk fra flere hold. I tillegg til at mange i musikkbransjen har kritisert den for å være for tynn, har det også blitt påpekt at den ikke inkluderer mange nok aktører.

Kathrine Synnes Finnskog og Musikkindustriens næringsråd mener man glemmer at det ikke bare er artisten som skal til for å gjennomføre en konsert.

– De kompensasjonsordningene som foreløpig er presentert, treffer ikke hele næringskjeden. Alle aktørene i denne verdikjeden er gjensidig avhengig av hverandre. Skal du stå på en scene, må noen rigge den. Skal du synge, må noen styre lyden.

Også Jan Erik Haglund i Skyskraper Artist synes det virker som mange ikke skjønner hva som må til for å arrangere en konsert.

– Disse tiltakene hjelper noen, men det er veldig mange hull. Arrangørstøtte går til arrangørene, men hva med artister? Og hva med underleverandører som andre musikere og lyd- og lysteknikere? En artist som henvises til dagpenger, vil ikke ha mulighet til investere i egen karriere når ting normaliserer seg, sier han.

LES OGSÅ: Sokneprest har skrevet koronasalme

Lokalt kulturliv

Fra 15. juni åpnes det altså for arrangementer med opptil 200 deltakere. Det forutsetter at publikum kan holde én meter avstand mellom hverandre.

– Løsningen med færre i rommet er ikke så god. Dersom du bare skal ha 200 publikummere, vil ikke det lønne seg. Man trenger stor kapasitet for at publikum skal kunne sitte én meter fra hverandre, og da må man kanskje doble billettprisen for å veie opp. Selv om du vil bevare juletradisjoner, betaler du ikke 1000 kroner for én billett, sier Finnskog, som også er opptatt av at julekonsertene også bidrar til kulturlivet og frivilligheten mange steder.

Jan Erik Haglund er av samme oppfatning som både Kim Rysstad og Finnskog i Music Norway: store produksjoner for 200 publikummere er dårlig butikk. Han forteller at ved større produksjoner, må antall solgte billetter ofte ligge på 300–350 bare for å gå i null.

– 200 publikummere vil med andre ord være et tapsprosjekt. Dessuten er det vanskelig å gjennomføre. Det sier seg selv at med én meters avstand, trenger man et stort lokale.

---

Musikkbransjen

  • En rapport utarbeidet av Kulturrådet og analysebyrået Menon viser at kultursektoren har tapt 1,5 milliarder fra midt av mars og ut april. Hardest går det utover musikkbransjen, som har hatt et inntektsbortfall på 50 prosent.
  • Forbudet mot kulturarrangementer har kostet bransjen stort. I 2017 kom 2,5 milliarder kroner av musikkbransjens inntekter fra festival- og konsertvirksomhet, ifølge rapporten. Det tilsvarer omtrent en tredjedel av bransjens totalinntekter.
  • I dag kan offentlige arrangementer med inntil 50 personer avholdes, så lenge regelen om avstanden på minst én meter overholdes.
  • Fra 15. juni utvides grensen til 200 personer. Hva som skjer etter det, er det ennå ingen som vet. Det gjør det vanskelig for arrangører, artister og andre bransjeaktører å planlegge nye konserter.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk