Forvandlingens kunst

Marina Abramović har utforsket både indre og ytre bevegelse gjennom snart 50 år som performancekunstner. – Det rituelle er veldig tydelig i mange av arbeidene hennes, sier kunstner og meditasjonslærer Aase-Hilde Brekke.

The Artist is Present (2010) regnes som verket som virkelig gjorde Marina Abramović kjent for et større publikum. I til sammen 736 og en halv time satt kunstneren stille på en stol. I alt 1.545 publikummere satte seg ned overfor henne.
The Artist is Present (2010) regnes som verket som virkelig gjorde Marina Abramović kjent for et større publikum. I til sammen 736 og en halv time satt kunstneren stille på en stol. I alt 1.545 publikummere satte seg ned overfor henne.
I Rest Enery (1980) samarbeidet Marina Abramović med den tyske kunstneren og partneren Ulay. Pilen er vendt mot Abramovićs 
hjerte, mens små mikrofoner tok opp hjerteslagene til paret.
I Rest Enery (1980) samarbeidet Marina Abramović med den tyske kunstneren og partneren Ulay. Pilen er vendt mot Abramovićs 
hjerte, mens små mikrofoner tok opp hjerteslagene til paret.
Da Abramović startet karrieren på 1970-tallet, var en 
generasjon kunstnere i full gang med å viske ut grensene mellom kunst­artene. Her er Joseph Beuys i ferd med å plante eik nummer 3.500 som del av et kunstprosjekt i Kassel.
Da Abramović startet karrieren på 1970-tallet, var en 
generasjon kunstnere i full gang med å viske ut grensene mellom kunst­artene. Her er Joseph Beuys i ferd med å plante eik nummer 3.500 som del av et kunstprosjekt i Kassel.
Publisert Sist oppdatert

Få andre kunstnere har iscenesatt seg selv og sin egen utholdenhet så til de grader som Marina Abramović, som i vinter har vært gjenstand for en stor retrospektiv utstilling på Henie Onstad kunstsenter. Den nå 70 år gamle legenden veileder Lady Gaga på den ene siden og henter energi og livsvisdom hos brasilianske sjamaner på den andre. Mens fansen elsker henne, mener kritikere det blir for mye Marina Abramović.

«Gurustatusen» har bidratt til at hun har flyttet søkelyset mer bort fra seg selv og over på 
publikum, forteller direktør
ved Henie Onstad, Tone Hansen.

– Hun bruker sine egne erfaringer for å tilrettelegge for at andre skal kunne øke sin tilstede­værelse.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP