Forsoningens vanskelige kunst

Faren til kvinnen som ble kjørt i hjel, satt i timevis og ventet på faren til sjåføren som drepte henne. Men han kom ikke.

TILGIVELSE: Performance-produksjonen om forsøket på forsoning mellom fedrene til to unge kinesere som begge døde under tragiske omstendigheter, fant sted i Beijing. Det presenteres gjennom stillbilder på kunstfestivalen Forsoning og nåde i Lillesand.
TILGIVELSE: Performance-produksjonen om forsøket på forsoning mellom fedrene til to unge kinesere som begge døde under tragiske omstendigheter, fant sted i Beijing. Det presenteres gjennom stillbilder på kunstfestivalen Forsoning og nåde i Lillesand.
I Lillesand: Kinesiske kunstnere i Lillesand. Fra ­venstre: Su Yabi, Zhu Jiuyang og Luo Fei.
I Lillesand: Kinesiske kunstnere i Lillesand. Fra ­venstre: Su Yabi, Zhu Jiuyang og Luo Fei.
I Kina: Zhu Jiuyang leide et galleri i Bejing. Han fylte det med 100 sauer; 99 på gulvet og en som hang i et belte oppunder taket.
I Kina: Zhu Jiuyang leide et galleri i Bejing. Han fylte det med 100 sauer; 99 på gulvet og en som hang i et belte oppunder taket.
Publisert Sist oppdatert

Et av hovedverkene til den kinesiske kunstneren Zhu Jiuyangs (47) er performance-kunstverket Waiting for that Day of Reconciliation. Kunstverket ble skapt i Beijing, men presenteres nå ­gjennom stillbilder på kunstfestivalen Forsoning og nåde i Lillesand, som varer fram til 16. april.

Utgangspunktet for kunstverket er tragisk: En ung kinesisk kvinne ble overkjørt av en ung mannlig sjåfør. Kvinnen ble skadet, men ikke mer enn at hun klarte å notere bilnummeret. Da sjåføren så det, fikk han panikk. Han snudde bilen og kjørte over henne på nytt, før han stakk av. Kvinnen døde av skadene. Den unge mannen ble dømt til døden, og deretter henrettet.

LES MER: Livssorg ble inspirasjonskilde

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP