Film som reduseres til et verktøy

Jakten på Olavsskrinet bærer preg av å skulle innfri på alt mulig. Bortsett fra å være en god familiefilm.

PILEGRIMSMÅL: Jakten på Olavsskrinet tar de unge 
detektivene til Nidarosdomen, hvor det viser seg at orgelet kan åpne et hemmelig rom.
Publisert Sist oppdatert

Hva vil vi med norsk film? I 2007 satte kulturminister Trond Giske tydelige mål, blant annet om å doble norsk filmeksport. I 2015 fulgte Thorhild Widvey opp, med en incentiv­ordning som gjør det mer attraktivt å legge innspillinger til Norge, og en økt satsing på å få filmpro­duksjon ut i regionene.

Film har alltid blitt brukt til å oppnå politiske mål, og det skulle også bare mangle. I Norge har det heller ikke ført til dårligere filmer – snarere tvert imot, kan det virke som de siste ti årene. Trio Jakten på Olavsskrinet er annerledes. Det er en dårlig film, og det kan se ut som om det til dels skyldes at det har vært viktigere å innfri på en rekke føringer – enn å lage en skikkelig god familiefilm.

LES MER: I filmen The Settlers møter du israelske bosettere som åpent erkjenner sin rasisme

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP