Film som reduseres til et verktøy
Jakten på Olavsskrinet bærer preg av å skulle innfri på alt mulig. Bortsett fra å være en god familiefilm.
PILEGRIMSMÅL: Jakten på Olavsskrinet tar de unge
detektivene til Nidarosdomen, hvor det viser seg at orgelet kan åpne et hemmelig rom.
Hva vil vi med norsk film? I 2007 satte kulturminister Trond Giske tydelige mål, blant annet om å doble norsk filmeksport. I 2015 fulgte Thorhild Widvey opp, med en incentivordning som gjør det mer attraktivt å legge innspillinger til Norge, og en økt satsing på å få filmproduksjon ut i regionene.
Film har alltid blitt brukt til å oppnå politiske mål, og det skulle også bare mangle. I Norge har det heller ikke ført til dårligere filmer – snarere tvert imot, kan det virke som de siste ti årene. Trio – Jakten på Olavsskrinet er annerledes. Det er en dårlig film, og det kan se ut som om det til dels skyldes at det har vært viktigere å innfri på en rekke føringer – enn å lage en skikkelig god familiefilm.
LES MER: I filmen The Settlers møter du israelske bosettere som åpent erkjenner sin rasisme
Bestill abonnement her
KJØP