Faktasjekk av litteraturdebatt
LITTERATUR: Du vil ikke tro hvor mange skjønnlitterære debutanter som anmeldes i norske medier.
BOKHØSTEN: Finner du de skjønnlitterære debutantene på bildet? Flere av dem har allerede fått noen anmeldelser i norske medier.
Erlend Berge
Da jeg jobbet som kulturjournalist i Klassekampen fra 2019 til starten av 2022, fulgte jeg nøye med på skjønnlitterære debutanter. Jeg skrev om hvordan de følges opp av forlag, om tilgangen deres til å bli spilt inn på lyd, om hvor de skriver fra, og om at de ikke får arbeidsstipend før de klarer å gi ut flere bøker.
Hvorfor tenker jeg på dette i dag? Den siste uken har det pågått en debatt om oppmerksomhetsøkonomien i bokbransjen. Først kunne forfatter Agnar Lirhus konstatere at avisene knapt skriver om andre bøker enn de som kommer fra kjendisforfattere som Zeshan Shakar, Nina Lykke og Maja Lunde. Noen dager senere bekreftet forfatter Agnes Ravatn inntrykket: «Hadde eg debutert i dag, ville det vere ein god sjanse for at boka mi ikkje ville blitt anmeldt i det heile tatt. Det er skjebnen til dei fleste debutantar i dag.»
Men stemmer det? Har Ravatn og Lirhus undersøkt sine påstander? Eller gjentar de bare noe de har hørt andre forfattere og forlagsfolk si de siste årene?
Bestill abonnement her
KJØP