Endimensjonalt kvinneportrett

Tanken bak Tracey Emins The Mother utenfor det nye Munchmuseet er god, men ender i stereotypien.

Munch­museet valgt verre enn ­Tracey Emins The Mother, men statuen skaper likevel et begrenset­ bilde på kvinnen,­ mener ­Kjetil Røed.
Publisert Sist oppdatert

At Munchmuseet vil ha en gallionsfigur er naturlig – og de kunne tatt et langt verre valg enn Tracey Emins The Mother. Som kunstneren selv har påpekt er det nok av menn med makt både i Oslo og andre byer – dessuten er det en voksen kvinne det er snakk og ingen idealisert skjønnhet.

Særlig det siste liker jeg: ­Aldrende kropper har sjelden noen plass i offentligheten. Vi trenger motpoler til de glatte og retusjerte ansiktene som reklame og TV konstant serverer. Den røffe, skisseaktige utformingen understreker at denne kvinnekroppen dessuten ikke er noe som er ferdig fremstilt fra kunstnerens – eller museets – side.

Her er det rom for at betrakteren kan fullføre bildet.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP