Døve om filmbransjen: – Vi utdanner oss til arbeidsledige

FILM: Ferske «Coda» beskrives som et viktig steg i Hollywoods behandling av døve. I Norge har vi fortsatt en lang vei å gå, mener Mira Zuckermann. – Det er en kamp å få hver rolle.

Teater Manu
IKKE LIKE VILKÅR: Mira Zuckermann har vært teatersjef på tegnspråkteateret Teater Manu i 20 år. Hun mener det stadig er en kamp for døve skuespillere å få roller i filmprosjektet laget for et hørende publikum.
Publisert Sist oppdatert

– Da jeg selv begynte å jobbe i film og TV, var det en kamp å få hver rolle. Og jeg tror flere yngre døve skuespillere føler på det samme i dag, sier Mira Zuckermann.

Hun startet tegnspråkteateret Teater Manu sammen med Norges Døveforbund i 2001, og har siden da vært teatersjef. Samtidig som hun selv har vært en sentral skikkelse i utviklingen av norsk tegnspråkteater, opplever hun at det hørende samfunnet ikke er lydhøre overfor døve historier. Hun fremhever (den manglende) bruken av døve skuespillere, så vel som hvilke historier som først fortelles.

– Det å være døv er ofte representert som enten en stor barriere, eller det eneste som gjør en karakter spennende. Sjelden er en døv karakter like nyansert som andre karakterer: døvheten er det unike, ikke personligheten eller mennesket selv.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP