Da det ble snakk om hvordan Vårt Land-podcasten Dokka kunne lage episoder og følge smittevernreglene på samme tid – altså spille inn episoder uten eksterne gjester – fikk politisk redaktør Berit Aalborg en idé. Hun hentet frem mormorens gamle treboks med mannakorn, altså små henvisninger til bibelvers.

– Det passet bra å lage korte episoder med samme tematikk, forteller programleder Åste Dokka.

Aalborg minnes at mormoren leste det ene bibelverset hun trakk, og så var det slutt. I podcastens nye serie med korte spesialepisoder, går den nyslåtte duoen grundigere til verks: I hver episode trekker de et mannakorn, som de så leser og diskuterer.

LES OGSÅ: Åste Dokka undersøker egne fordommer mot pinsevenner

Rikere lesning

Mens Dokka er utdannet teolog, representerer Aalborg den vanlige bibelleseren. For Åste Dokka er Bibelen og lesninger av den et tema hun trives godt med. Hun mener det er viktig å sette bibellesingen «fri fra behovene», fra hva man vil at Bibelen skal fortelle.

– Vi har ofte bestemte oppfatninger av at Bibelen skal fortelle noe oppbyggelig eller noe om Gud som vi skal ta direkte inn i våre lov. Men dersom vi gir slipp på dette behovet, får vi en rikere lesning av teksten.

Dokka mener dette er en fin podcasttid, og tror folk liker å ha noe annet å tenke på. Selv om Dokka til vanlig trives i den tilbaketrukne programlederrollen der gjesten står i sentrum, har hun også fått sansen for å kunne ta litt mer plass og diskutere utvalgte tekster.

– Det finnes nesten ikke noe som er så interessant som Bibelen, så dette er stas, sier hun og utelukker ikke at det kommer flere episoder enn de tre som er spilt inn.

LES OGSÅ: Dokka diskuterer: Er det egentlig det indre som teller?

Starten

I første episode trekker Dokka og Aalborg Matteus 10:34, der Jesus forteller at han ikke er kommet for fred. «Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd», heter det.

– Dette er en del av en tale Jesus holdt til apostlene, sier Dokka i episoden, og forteller at forskere er ganske sikre på at dette ble skrevet etter tempelets fall.

Mens mange ser på Jesus som fredsfyrsten, opptrer han altså her med sverd. Er kanskje ikke Bibelen så oppbyggelig som mange liker å tro?

I Jerusalem var tempelet sentrum for den jødiske religionen, fortelles det i episoden, men rundt år 70 jevnet romerne den med jorda. Dokka knytter denne teksten til de kristnes utkastelse av synagogene, og den samtidige uenigheten mellom dem som trodde at Jesus var Messias og dem som ikke trodde det.

– Grunnen til at Matteus har med dette, er at det beskriver situasjonen han selv er i: Det er splid, og de strever med å forstå det teologisk. Dette er en slags fortolkning av evangelistens nåtid mer enn en det er en gjengivelse av hva Jesus sa 50 år tidligere, sier programlederen.

LES OGSÅ: – Jeg har ikke funnet helt ut av hvem Gud er, sier Bjørn Eidsvåg