Den nye strengemusikken
Begrepet «verdslighet» har blitt tillagt mye rart innenfor bedehusveggene gjennom tidene. Men hva skjer når bevegelsen går andre veien og noen ønsker å ta bedehuset med over i verdensmusikken?
Folkelig: Plata til Haugesunds-gitaristen Trond Kallevåg Hansen har en folkelighet ved seg som gjør at den burde appellere videre enn (bare) til de engere jazzkretser. Pressefoto/Art of Vincent
Vincent
Det er en diskusjon så passé at ingen lenger gidder å gå inn i hva den handlet om en gang, men en gang i tiden var det visse musikalske uttrykk som ikke ble ansett som passende for bedehuset. Spesielt utsatt var kanskje strengemusikken fra den lille forsamlingen i Rokke bedehus utenfor Skjeberg i Østfold, også kalt Rokke-musikken. Men de tidene er heldigvis over nå.
Den unge Haugesunds-gitaristen Trond Kallevåg Hansen er ute med albumet Bedehus og Hawaii, bestående av i alt ni spor. Plata springer ut av et bestillingsverk han gjorde for festivalen Sildajazz etter å ha blitt tildelt deres stipend i 2018. Kallevåg Hansen holder i likhet med mange av musikerne på utgivelsen, nå til i Oslo. Musikken derimot, kan ikke helt tenkes uten sammenhengen til det vi forbinder med det provinsielle Norge, ute i bygdene eller de mindre byene.
Ny norsk verdens… jazz?
Bestill abonnement her
KJØP