– Hun var den første kvinnen som malte seg selv naken og gravid

En sjangeroverskridende bok gir rom for paradoksene i Paula Modersohn-Beckers malerier.

INDERLIG: – Verkene til Paula Modersohn-Beckerer er forunderlige komposisjoner. Figurene i dem – som ofte er kunstneren selv – er korte og stutte, nesten naivt utformet, og samtidig med en inderlighet som sitter i selve penselstrøket, skriver Kjetil Røed. Her: (1906)
INDERLIG: – Verkene til Paula Modersohn-Beckerer er forunderlige komposisjoner. Figurene i dem – som ofte er kunstneren selv – er korte og stutte, nesten naivt utformet, og samtidig med en inderlighet som sitter i selve penselstrøket, skriver Kjetil Røed. Her: (1906)
BARN: Darrieussecq er barokk og komisk når hun skal til essensen av Modersohn-Beckers barneportretter (som det også er mange av), skriver Kjetil Røed. Her: (1905)
BARN: Darrieussecq er barokk og komisk når hun skal til essensen av Modersohn-Beckers barneportretter (som det også er mange av), skriver Kjetil Røed. Her: (1905)

Anmeldt av: Kjetil Røed

Er det noe jeg beundrer så er det forfattere som kan skrive med letthet og tyngde samtidig. Marie Darrieussecq bok om kunstneren Paula Modersohn-Becker (1876–1907) er eksemplarisk i så henseende; ja, den er nesten skamløst luftig og grunnsolid. Det er ingen sammenhengende biografi i vanlig forstand vi snakker om her, men snarere en episodisk refleksjonstekst som hopper fra det ene til det andre etter forfatterens forgodtbefinnende.

Darrieussecq skriver om Modersohn-Becker fordi hun er dypt berørt av henne, og hun skriver bare om det som virkelig får henne til å tenke og føle sterkt.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP