Bøker

En folkelig fortellers opprør

Musikk skaper opprør og sammenheng i en solid finlandssvensk roman - men er forfatteren offer for sin egen melankoli?

Av Astrid Fosvold

kultur@vl.no

Det er episk sus over finlandssvenske Lars Sunds mange romaner fra hjemtraktene Østerbotten i Finland. Nå er han aktuell med en roman fra Jacobstad, nummer to i en kommende trilogi. Där musiken började utforsker endringene i tankemønstre og holdninger i det moderne Finlands fremvekst.

Unnselig forteller

Er diktning som ikke anerkjenner fortellerens egen usikkerhet, en form for bedrag? Lars Sunds fortellere tenker både over skrivingens mange dilemma og trekker inn sine egne livshistorier underveis. Og Sunds fortellere er unnselige og knapt skriveføre. En bomvokter er forteller i Tre systrar (2013), den første boken i serien. Hans gulnede skrivehefter går videre til en arbeidsledig mann i Där musiken började.

Fra denne ydmyke posisjonen tar fortelleren tak i andres skjebner, i drømmer som brister, sorgen over liv som ikke tok den retningen de burde ha tatt. Vi møter Alf Holm, en gutt begavet med absolutt gehør. Moren oppfordres til å sende han til Sibelius–Akademiet. Men full av engstelse for hva en musikerkarriere kan føre til, fornekter moren guttens talent. Som klassereisende ønsker hun at Alf skal virkeliggjøre de planene hun har for hans fremtid. Som en parallell mottar fortelleren selv en ørefik av faren sin når hans lærer foreslår mer skolegang.

LES MER: Kan det skrives godt om kvinner kan være prester i 2019?

Tung arv

Alf Holm gjør opprør og ender som verdensberømt komponist. Som kontrast blir fremtidsdrømmen til fortelleren knust. Hans far er full av gudsfrykt, men opptrer selv som redskapet for en straffende Gud og bruker Guds ord som argumenter for å tukte sønnen og holde han fast.

Sund skriver overbevisende om hvordan foreldregenerasjonen var full av begrensninger og hemninger som de ga videre til ungene. Flere av romanpersonene er klemt inne i fortielser av egen skam. Fortelleren insisterer på at alt som ikke blir sagt, kommer tilbake i forvridde fasonger. At han også mestrer å vise hvordan det skjer, ved å la skjulte psykologiske sannheter tre frem i lyset, tilfører teksten nesten noe ibsensk. Her avsløres livsløgnene i all sin gru.

Hevn

Samtidig er romanen en slags hevn. Fortelleren som ble frarøvet skolegangen, har makt til å skildre byens og småborgerskapets historie. Dermed blir deres fortelling skrevet av en som hele sitt liv har betraktet middelklassen utenfra. Dette er bokas sterkeste kort, som på elegant vis illustrerer romanens iboende opprør. Den komplekse fremstillingen av dominerende forestillinger og nye tanker overbeviser også.

Gammelmodig

Svakheten er kjælingen med epoken som var. Det gir romanen et melankolsk preg og gjør den litt gammelmodig. Ungdomsgenerasjonens musikk har kraft til å skape samhold og fellesskap, den fungerer som lim mellom samfunnsklasser. Dette er et spor Sund burde dratt litt lenger, for finnes det noe i vårt samfunn som har slik samlende kraft? Romantiseringen av fortiden hindrer forfatteren å dra slike paralleller.

Lars Sund har fortsatt sjansen til å rette mer oppmerksomhet mot dagens Jacobstad og slik synliggjøre også vår egen tidsånd. Da tror jeg trilogien vil få langt større slagkraft.

Vi anmelder alle de nominerte til Nordisk råds litteraturpris som deles ut den 1. november.

LES ANMELDELSENE AV DE ANDRE NOMINERTE HER:

---

Bok: Roman

  • Där musiken började
  • Lars Sund
  • Forlaget.com
  • Kompleks, men litt gammelmodig.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Bøker