Ballett leker med plysj, pudder og parykk
En kontrastfylt ballettkveld som byr på slående scenebilder og tilløp til gåsehud.
Koreograf Melissa Hough spinner i «Boutof the Imperfect Pearl» videre på det faktum at fekting faktisk regnes som forløperen for ballett, i en koreografi som står frem som kveldens kanskje største høydepunkt, skriver vår anmelder.
Erik Berg
«Barokk bevegelse» er den siste av tre forestillinger der Operaen utfordrer nyskapende koreografer til å trekke linjene 300 år tilbake i tid. Til plysj-stoffets, pudderdåsenes og parykkenes høyalder. En tid der dansestilen som utviklet seg under Ludvig XIVs hoff i Frankrike ikke bare var en kunstutøvelse, men også en omgangsform. Og der evnen til elegante bevegelser sa noe om din sosiale rang.
Når dette ikke føles fjernt i dag, er det takket være en kompleks ballettkveld der koreografene evner å skape øyeblikk som dirrer av barokk resonans. Mer enn å forsøke å børste støvet av barokkens innstuderte danseteknikk, lar de fantasien spinne videre og skaper nye bevegelser til gammel musikk i et program som er delt i fire.
LES MER: Den Norges-aktuelle oppsettinga viser eit ekte filmopptak av ei kvinne som døyr med hjelp frå legen.
Bestill abonnement her
KJØP