Tankevekkende teater med trettende voldsscener

George Orwells idéinnhold redder en forestilling som står i fare for å drukne i teaterblod.

Framtidsfabelen 1984 har hatt stor innflytelse siden den første gang ble utgitt i bokform i 1949, og føles sørgelig nok svært aktuell. Orwells idéinnhold bærer forestillingen, mener vår anmelder.

Driver Nationaltheatret med ­publikumsfrieri til yngre og mer sensasjonslystne teatergjengere? Teaterhøsten har allerede vært relativt blodig. Da Sarah Kanes stykke Renset hadde premiere på hovedscenen i september, gikk teatret ut med en anbefalt aldersgrense på 18 år på grunn av stykkets voldsskildringer.

Når teaterversjonen av George Orwells 1984 nå settes opp som en del av serien «Sci-fi på Torshov», er det igjen med en advarsel fra teaterledelsen om sterke scener. Stykket er ­basert på britiske Robert Icke og Duncan Macmillans teaterversjon fra 2013, der anmeldere ved tidlig­ere oppsetninger har brukt ­betegnelser som «politisk tortur­porno».

På Torshovteatret kunne ­regissør Kristina Kjeldsberg med fordel forkortet torturscenen og gjort volden som hovedpersonen­ utsettes for mindre grafisk. I lengden blir man nemlig mer nummen enn berørt av å få servert elektriske støt, avkappede fingertupper og tanntrekking med tang.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS