Anmeldelser

Nytt grep om ung kjærlighet

Grensen mellom kunstformene viskes ut når opera og ballett blir ett, i Andreas Heises vellykkede grep om «Dido og Aeneas».

Lik operaer flest, byr Dido og Aeneas på et noe snurrig univers. Det kan være en terskel å leve seg inn i ingredienser fjernt fra vår tid og virkelighet. Som når mørke krefter på overnaturlig vis legger en demper på kjærligheten mellom den trojanske prins Aeneas og Karthagos dronning Dido. En trollkvinne lurer Aeneas til å forlate Karthago. Når han angrer er det for sent. Dido kan ikke tilgi ham sviket og tar i fortvilelse sitt eget liv. På Operaen stryker regissør og koreograf Andreas Heise både kongelige titler, trollkvinner og magiske krefter fra den 300 år gamle barokk-operaen. I stedet lar han forestillingen handle om mennesker som settes på prøve av kjærligheten, så vel som å sette hverandre ut av spill. Slik skapes det en historie det er lettere å kjenne seg igjen i. Med Heises evne til å blåse liv i barokk kjærlighet, og et solid ensemble av unge krefter, står slike øyeblikk i kø.

LES MER: Stravinskys tøying av toner er det eneste som binder denne todelte ballettkvelden sammen.

Sammensmelting

At det nettopp er Nasjonalballetten UNG og Nasjonaloperaens solistpraktikanter som får fylle scenen, oppleves som et lite vink til Henry Purcell. Han skrev opprinnelig Dido og Aeneas til en skole for unge adelskvinner i London, der den ble oppført første gang som skoleforestilling i 1689. På Operaen har Heise fått med seg Barokksolistene under ledelse av Bjarte Eike, som er vant til å skyve på sjangerkonvensjonene med sin uformelle stil. Her har de krøpet opp fra orkestergraven og befinner seg i stedet midt blant aktørene på scenen. De behersker den sørgmodig-muntre barokkmusikken til fingerspissene, og byr på en leken, scenisk tilstedeværelse gjennom musikk, så vel som mimikk og kroppsspråk. Den originale sammensmeltingen av de ulike kunstformene oppleves tidvis svært treffende. Som når tvilen og følelsene herjer i Aeneas indre. Sanger Mikkel Skorpens tolkning dupliseres av danser Shaakir Muhammad, i en koreografi som bokstavelig talt river og sliter i Aeneas. Stadig tettere omringet av musikerne, som om tonene fra Barokksolistene blir til stemmer i hodet og tanker han ikke kan kvitte seg med.

LES MER: Saft og kraft og kjøtt og blod er ­mangelvare i en oppsetning hvor Puccinis knusende stille drama lengter etter tårer.

Trangt

Når forestillingens samtlige aktører – operasangere, dansere og musikere fyller scenen på likt, står Operaens lille Scene 2 i fare for å virke for trang. I mylderet av mennesker er fokuset og hvem vi skal følge med på ikke gitt. I stedet for å styre blikket vårt, lar Heise det bli opp til publikum selv. Det skaper et scenebilde som myldrer av liv, men tidvis virker noe rotete. Dette er noe danserne, og rommet de tross alt trenger for sin fysiske utfoldelse, lider mest under. I scenene der det ryddes større plass for bevegelsene, kommer sammensmeltingen av de ulike kunstformene til sin fulle rett. Her er øyeblikk der elegansen og den fysiske kraften en dansekropp kan by på, gir operaformatet et spenstig løft. Ikke ulikt barokken selv, en epoke der opera og dans vanligvis fulgte hverandre.

Anakronismer

Koreografien spenner fra barokkens kokette, kunstige bevegelser til moderne dans. Kostymedesigner Bregje van Balen følger opp med anakronismer. Fra prangende silkekjoler fulle av kniplinger og rysjer til moderne, enkle dresser. Det trekker linjer til i dag og drar operaen ned til et mer gjenkjennelig plan. Man får lettere øye på kjærlighetshistorien, som i andre oppsetninger kan stå i fare for å forsvinne litt bak gammeldags språk og lett eksaltert operaform. For det er ung kjærlighet det handler om i Dido og Aeneas, og alt det kan romme av slående forelskelse, sårede følelser og dypt alvor. Ved å «smelte» sang, dans og musikk sammen på scenen klarer Andreas Heise å gi en ny intensitet til Henry Purcells iørefallende melodier og hjerteskjærende toner når ung kjærlighet bruser og dør.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser