Anmeldelser

I det vi ser sammenbruddet hos de ulike kvinnene gjenta seg, reiser spørsmålet seg: Er alt genetisk betinget?

Hva ligger bak en skikkelig psykisk knekk? Jo Strømgren nærmer seg en forklaring i skjæringspunktet mellom dans og teater.

Jo Strømgren har nærmest gjort det til et varemerke å dra publikum inn i en verden utenom det vanlige. Forestillingene hans dreier ikke bare i absurde retninger, men blir et odd univers i seg selv. En salig blanding av sprø logikk og til tider mørk komikk. I Sammenbruddet gjenkjenner vi også den strømgrenske signatur: Dans der ren eleganse og klassisk, estetisk kvalitet må vike for morsomme påfunn og mer ekspressive ­bevegelser.

Vilde Viktoria Madsen har en kropp som oser styrke og byr på dans med blikk for ­detaljer. Uttrykksfull ansiktsmimikk og tilstedeværelse på scenen, er essensielt når ­forestillingen ­befinner seg i skjærings­punktet mellom dans og teater. Her er Madsens bevegelser hele ­veien hektet på ulike teatrale ­karakterer hun trer inn i.

Med seg på scenen har hun skuespiller (og med-manus­forfatter) Kate Pendry, som står for den verbale biten. Utgangspunkt for det hele er en kvinnes mentale sammenbrudd. I et forsøk på å finne ut hva som gikk galt, drar Pendry oss tilbake i tid som historiens forteller, mens Madsen danser sin vei gjennom slekters gang.

Visuelt elegant

Forteller­grepet er enkelt og vidt­favnende på samme tid: Ved å hekte oss på slektstreet, blir vi med ­kvinnens ulike forgjengere i liv som ­leves under ulike omstendigheter – fra å verve seg som sykepleier under krigens ­dager, til å ­svinge med til tonene ­under Wood­stockfestivalen, for å ­nevne noen. Et lerret er spent opp på ­scenen, der ulike svart-hvitt bilder ­vises. Et skjær av nostalgi over 
presentasjonen som ­minner om ­gamle dagers lysbilde­fremvisning. På fiffig vis blir skyggen fra d­anseren på ­scenen en del av bildet, og ­spiller ­bokstavelig talt med i historie-
fortellingen. Et visuelt grep som både er enkelt og svært elegant gjort.

Tankekors

Mer enn egentlig å berøre eller bergta sitt ­publikum, har Sammen­bruddet blitt en ­underfundig og morsom, liten forestilling. Her streifer man ­innom naturvitenskapelige, ­kulturhistoriske, religiøse og sosiologiske referanser, mer som krydder enn et forsøk på å gå i­ ­dybden.

Arv og miljø og undringen over hvor unike hver enkelt av oss ­egentlig er, dirrer likevel under ­fortellingen. I det vi ser sammenbruddet hos de ulike kvinnene gjenta seg, reiser spørsmålet seg: Er alt genetisk betinget?

På sitt beste klarer forestillingen å rokke litt ved individualitets-­begrepet: Kanskje bærer vi med oss mer bagasje fra familie og fortid enn vi vil være ved. Et tankekors i en tid der selvfølelsen står sterkt og «kravet» om å være unik for ikke å forsvinne i mengden.

MER OM DANS:

Sju poeter, fem musikere, en prest, en biskop, et kor og en danser er med når mystikken og lyrikken forenes i messen.

Coltranes mesterverk A Love Supreme er igjen aktualisert på Dansens Hus i Oslo.

Gjennom sin særegne signatur, klarer Alan Lucien Øyen å reise noen betimelige spørsmål om tiden vi lever i.

---

Danseteater

  • Sammenbruddet
  • Den Norske Opera & Ballett, Scene 2
  • Regi, koreografi og scenografi: Jo Strømgren
  • Manus: Jo Strømgren, Kate Pendry
  • Lysdesign: Stephen Rolfe
  • Medvirkende: Kate Pendry, Vilde Viktoria Madsen
  • Rokker ved individualitets-­begrepet

---

Les mer om mer disse temaene:

Kjersti Juul

Kjersti Juul

Kjersti Juul er scenekunstanmelder i Vårt Land. Har du tips eller innspill til Kjersti, send en e-post til post@kjerstijuul.no.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser