Charlie og sjokoladefabrikken er en ellevill sjokoladefest med sterkt skuespill

På Det Norske Teatret får den barnlige humoren blomstre fritt, men likefullt evnen til å ta barn på dønn alvor.

Roald Dahls magi har noe ufiltrert ved seg. Som om han kan komme til å plumpe ut med noe når som helst. Fortellingene unndrar seg «loven» om å skjerme barna for (livets) brutaliteter, samtidig følger humoren hakk i hel. Det hele så overbevisende formidlet at man forsvinner lukt inn i historiene med skrekkblandet fryd. Å overføre blikket for magi mellom linjene til scenen, krever mye. Bak den vellykkede sjokoladefesten på det Norske Teatret ligger nitidig arbeid, god casting og bøttevis av talent.

Fantasifulle scene

Scenograf Gjermund Andresen skaper et scenebilde som nærmest bobler over av fantasi. Men han porsjonerer det godt ut. Fra Charlie og de skrukkete besteforeldrenes vindskeive hus: Fullstendig falleferdig, men lunt og skittent sjarmerende på en og samme tid. Til Willy Wonkas futuristiske fyrverkeri av en sjokoladefabrikk. Der alt fra sydende sjokoladeinnsjøer til flere meter høye ekorn, flyvende glassheiser og selvlysende Ompa Lompaer, bidrar til teatermagi for de minste. Det vil si – Roald Dahl byr på såpass drøy kost at stykkets 6-årsgrense, føles helt på sin plass.

Svart humor

I kjent stil går det de ulydige og blærete barna ganske ille. Som når pølsemaker-sønnen Augustus Gloop i ren glupskhet faller ut i sjokoladesjøen og bokstavelig talt ender med å bli en del av Wonkas godteriblanding. Roald Dahls evne til å formidle utsøkt, svart humor blir ivaretatt i Vidar Magnussens regi. Bak den spinnville historien aner vi noen verdier: Kampen mellom det gode og onde. Charlies nestekjærlighet, familieverdier og ydmykhet satt opp mot barna som er selvsentrerte, dumme og grådige. Formidlet med hjerte og humor fra et skuespillerensemble i toppform.

Før vi entrer sjokoladefabrikken må vi innom den lokale butikken på hjørnet. Det er her fattiggutten Charlie, mot alle odds, kjøper sjokoladen som skal oppfylle drømmene hans. Byens mest mystiske mann, Willy Wonka, har nemlig gjemt fem gullbilletter blant hele landets sjokoladesortiment. De heldige får bli med på en omvisning i den myteomspunne fabrikken hans.

Strålende skuespill

Til tider heseblesende og teksttunge sanger på nynorsk, gjør trolig at en del går over hodet på de minste. Med 11 år gamle Peter Andreas Hjellnes Moseng i rollen som Charlie, har de uansett en helt å identifisere seg med. Moseng sjarmerer og imponerer med sterkt scenenærvær og treffsikker formidling. Han sikter seg rett inn i hjertet og får oss til å heie på ham fra første stund. I godt kompani med Pål Christian Eggen, som byr på stor komikk i rollen som den skranglete, men eventyrlystne bestefaren, som får bli med Charlie inn i fabrikken.

Fridtjof Stensæth Josefsen er på sin side et funn i rollen som Willy Wonka. Og et friskt pust på teaterscenen, ettersom han først og fremst har komiprogrammer på TV på CV-en. På Det Norske Teatret ivaretar han det litt skumle og bisarre ved Roald Dahls opprinnelige Willy Wonka, men sper på med bøttevis av humor i alt fra hysterisk ganglag til lett lakonisk replikkføring. Samtidig aner vi den sårbare og usikre mannen bak fasaden. Ensom og isolert i sin fabrikk.

Krever mye

«Charlie og sjokoladefabrikken» har et budskap som peiler inn på drømmenes betydning, der fantasi når som helst kan komme til å trumfe virkeligheten. Teaterstykket er basert på Broadway-versjonen og krever mye av scenemaskineri og musikalsk formidlingsevne. En salig, fengende blanding av musikksjangre følger Roald Dahls historie fra start til slutt. Men mer viktig – På Det norske Teatret formidler man historien i forfatterens ånd: Den barnlige humoren får blomstre fritt, men likefullt evnen til å ta barn på dønn alvor.

---

Charlie og sjokoladefabrikken

• Det Norske Teatret, Hovedscenen