Anmeldelse: Upload skildrer det virtuelle himmelrike, hvor alt kan kjøpes og selges

I fremtidskomedien Upload kan menneskeheten sikre seg et digitalt, evig liv etter døden. Paradoksalt nok er serien om kapitalkrefter som aldri forsvinner, produsert av hyperkapitalistiske Amazon Prime.

Det oppstår varme følelser mellom Nathan (Robbie Amell) og Nora (Andy Allo) i . Utfordringen er bare at førstnevnte egentlig er død.
Publisert Sist oppdatert

'Livet er heller ikke perfekt' lyder en rettferdiggjøring av det hinsidiges begrensninger i strømmeserien Upload. Vi b­efinner oss drøye ti år inn i fremtiden og en digital tilværelse er ikke lenger forbeholdt de levende. Det lar seg nemlig gjøre å laste opp sin bevissthet til et slags virtuelt paradis idet man dør. Denne Edens hage er i høyeste grad skapt i menneskets bilde, det minner mer om et luksushotell eller et cruiseskip enn om forestillinger om perleporter og harpespillende engler.

Innbyggerne lever i dette ­digitale hinsidige som avatarer, et konsept alminneliggjort i den banebrytende science fiction-filmen The Matrix (1999). Og de hensovnede er ikke overlatt til seg selv, de kan for eksempel kommunisere med levende slektninger over internett.

Sliter-engler

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP