«Riket» på Oslo Nye: Mer morsomt enn metafysisk
Situasjonskomikken trumfer det mystiske og skumle når «Riket» blir til teater.
IMPONERENDE TROVERDIG: Henrik Mestad (t.v.) er kontrollerende, løgnaktig, pompøs og anspent som svensk overlege med et mildt sagt anstrengt forholdt til Norge.
Tomas Kvitvik
Med sin teatralske form og sterke fokus på skuespillerne, egner mange av Lars von Triers filmer seg for teaterscenen. Mens Dogville fremstod som filmet teater med opptegnede kritt-kulisser, har Breaking the Waves og Dancer in the Dark vært satt opp som teater med stor suksess.
Når Oslo Nye gir seg i kast med kultserien Riket, har de derimot en langt vanskeligere oppgave foran seg. I den snart 30 år gamle TV-serien om Rikshospitalet i København som er bygget over blekedammene, ligger det bokstavelig talt et grøssende element til grunn for historien. Til de fordums blekedammene som lå innhyllet i tåke, kom man for å bleke tøy – men ikke alle kom tilbake.
Vrient