Musikken fikk ikke vinger
Tross unge og dyktige utøvere i åpningen av Oslo Kirkemusikkfestival, fikk ikke lillebror Michael Haydn den plassen han fortjener.
MANGLET VINGER: – Martin Haselböck (i midten) engasjerte tydelig guttekoret og holdt energien oppe gjennom konserten. Imidlertid må hans noe svake musikalske ledelse ta mye av ansvaret for at musikken ikke helt fikk vinger denne kvelden, skriver Vårt Lands anmelder.
Anders Lillebo
I snitt har yngre søsken visstnok lavere lønn og jobber mer deltid enn sine eldre søsken. Etter sigende skyldes dette heller mindre formidlingserfaring og plass i rampelyset enn dårligere evner hos de yngre.
Michael Haydn var sånn sett intet unntak. Som åtteåring dro han til Wien i sin brors fotspor, der Joseph hadde fått plass som guttesopran i Stefansdomen. Som 12-åring vikarierte han for organisten i katedralen for å spe på inntekten, der han også fremførte egne preludier og fantasier.
Michael var visstnok en flittigere student og dyktigere sanger enn Joseph var, og musikken hans hadde stor innflytelse på Mozarts komposisjonsstil. Likevel har han kommet i skyggen av de to andre i ettertiden. På lørdagens åpningskonsert av Oslo Kirkemusikkfestival kunne publikum få oppleve verk av de tre komponistene på samme kveld, i et helhetlig wienerklassisk program med medlemmer av Wiener Sängerknaben og tidligmusikkensemblet Orchester Wiener Akademie.
Bestill abonnement her
KJØP