Et vakkert, men blekt portrett av Maria Magdalena
Hugi Guðmundssons Mariaevangelium fremføres godt i Oslo domkirke, men mangler forandringens sprengkraft.
KIRKEMUSIKKFESTIVAL: Hugi Guðmundssons Mariaevangelium fremført i Oslo domkirke tirsdag med sopran Berit Norbakken.
Anders Lillebo/Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival
Den mørke klangen av en bassklarinett fyller Oslo Domkirke, med en melodi som sirkler rundt en tone før den løfter seg mot kirkerommets hvelving. Strykerne legger seg mykt på, sammen med rørklokker som minner om kirkeklokker. Etter hvert går meditasjonen over i et preludium med klangfulle akkorder i koret, og underliggende skalabevegelser fra mørke til lyse strykeinstrumenter. Slik introduseres hele verkets drømmende karakter i de første linjene av Hugi Guðmundssons The gospel of Mary på Oslo Kirkemusikkfestival.
Maria Magdalena
Debatten om kvinnenes plass i kirken, og også i ekteskapet, har vært til stede i Vårt Lands spalter den siste tiden. På bestilling blant annet fra Oslo Kirkemusikkfestival har Guðmundssons komponert et verk over Mariaevangeliet, hvor Maria Magdalena får en fremtredende plass hos Jesus og dermed i urkirken.
Bestill abonnement her
KJØP