Visuell skjønnhet og stor musikalitet i Trondheim Barokks miniserie om Orfeus

Orpheus Uncut er vakker estetisk opplevelse for både øyne og ører i den digitale tidsalder.

Orpheus
Orpheus
Publisert Sist oppdatert

Gjennom seks korte filmer gestalter «Orpheus Uncut» den klassiske kjærlighetshistorien med Evrydike, men også hva som skjer med Orfeus etter hennes død, basert på Ovids Metamorfoser. I sorgen vender Orfeus seg vekk fra kvinner til fordel for unge gutter, og kvinnene i Trakia blir så rasende at de angriper ham og river ham i stykker. Som del av festivalen Barokkfest har Martin Wåhlberg satt sammen stykker fra flere renessanse- og barokkoperaer om Orfeus, og filmklipp av utøvere og en skuespiller (Orfeus/Evrydike) er tillagt vakre visuelle effekter av produksjonskompaniet Le Philtre.

Film vs operascene

Episode fire starter med nærbilde av ansiktet til den sørgende Orfeus (Naomi Couquet) etter tapet av Evrydike. Den blå jakken er grå i det sparsommelige lyset, omgitt av fullstendig mørke. En enslig og sørgmodig vakker sopranstemme (Beate Mordal) portretterer sorgen gjennom fallende kvinter og melodiske sukk. Jeg innrømmer at jeg lett tar til tårene når andre gråter. Men selv når det skjer på film er det er vanskelig å ikke speile sorgen, når Orfeus ser rett på meg fra kloss hold der han kjemper med gråten. Kameraet går så tett på sangeren – øynene, munnen, de små rynkene i huden – før episoden går over i en ildfull fremføring av Händels Un pensiero nemico di pace.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP