Strekker vi det litt, kan vi si at det fra mørke arkiver har dukket opp en vaskekte dansk-norsk barokk-komponist av et visst format, Augustin Pfleger.
Riktignok var Pfleger tysk, men dobbeltmonarkiet Danmark/Norge gjør at vi kan vri det dit at han var norsk «også», selv om musikken hans sannsynlig nok aldri var framført i Norge. Bare en halv times kjøretur sør for Danmarks grense mot Tyskland, finner vi godset Gottorp, som ble forbundet med dobbeltmonarkiet, derfor «tilsnikelsen» norsk.
---
Album: Barokk
Augustin Pfleger
Jesu Kristi liv og lidelse (Das Leben Jesu in sechs lutheranischen, geistlichen Konzerten)
Vox Nidrosiensis – Natalie Pérez, Gunhild Alsvik, Samuel Boden, Victor Sordo Vicente, Håvard Stensvold. Orkester Nord, leder: Martin Wåhlberg
Aparté AP249/ Naxos Norway
---
Entusiastisk pasjonshistorie
Det er en forunderlig frisk og fyrrig «pasjon» som her ser dagens lys, et kirkemusikalsk «fortellerverk», hvor historien om Jesu liv og døds historie fortelles på entusiastisk vis, via dialoger og dvelende , korte melodier. Den tyske kollegaen Heinrich Schütz hadde gjort det på lignende vis før (en oppstandelses- og en Jesu fødselshistorie), mens Pfleger åpenbart pekte mot Bach, med Bachs store læremester, Dietrich Buxtehude, som mellomskikkelse. Vi snakker om den særegne musikken i den nordre delen av Tyskland etter reformasjonen. Den hadde gode kår, Luther hadde løftet fram musikken som en av Guds gode gaver.
Ingen pervertert lengsel
Det er ofte med slike ting at de er skrevet for å framkalle en sentimental, overfladisk glede over ens egen melankoli, en vellystig opptatthet av vår sørgmodighet, en pervertert lengsel mot det tragiske. Nesten en slags manipulering. Det finnes ikke snev av slike følelser i disse seks kantatene. Det virker på følelsene, og det er det de er ment som, en understøttelse av teksten. Men ikke klissete. De forteller at naturlovens «fra støv til støv» ikke alene forklarer menneskets liv. Grunnvollene rystes, det er en glede på gang. Den gleden tar Pfleger godt vare på.
Det virker på følelsene, og det er det de er ment som, en understøttelse av teksten. Men ikke klissete.
— Olav Egil Aune, kritiker
---
Augustin Pfleger
Tysk/norsk/dansk komponist av bøhmisk opprinnelse (født 1635, død 1686).
Ansatt ved forskjellige tyske hoff, sist kapellmester ved det schleswig-holsteinske hoff i Gottorp.
Skrev et utall tyske og latinske motetter. Rundt 90 latinske kirkekonserter er tapt.
Nå aktuell med norsk verdenspremiere på den gjenoppdagete motettkantaten Jesu liv og døds historie.
---
Leter og finner
Hvordan finner man et slikt verk, eller fem på sett og vis selvstendige kantater. Til det er å si at man finner stadig nye verk i arkivene. Dette er blitt til «igjen» gjennom et samarbeid mellom Orkester Nord (tidligere Trondheim Barokk), dirigent Martin Wåhlberg og en forsker i Oxford, lykkelig brakt til Norge for sin første framførelse i moderne tid på det franske eliteselskapet Aparté. Det vokser fram på et klangbilde av gamber og blant annet et psalterion, et hakkebrett, som det også heter. Det gir en særegen tindrende klang. Sangerne er fra øvre hylle, uten forkleinelse skal Håvard Stensvold nevnes i rollen som Jesus og Gud, du store tid for en bass – slikt skal til, for toneleiet i Pflegers pasjon går usedvanlig dypt. Kjærligheten består som kjent av et indre og et ytre blikk, Stensvold møter musikken med begge.
Det er i det hele tatt en lys framførelse, lett i anslaget uten å være for lett. Den er i alle ledd båret av undringens meditative fruktbarhet. Det er inspirerende å «legge seg inn» på denne nyvinningen, den velter ikke musikkhistorien – men det er oppfinnsomhet og en god dose nysgjerrighet her – og vennlig energi.