Slik er det naturligvis ikke, ikke i musikken. I det øyeblikket vi tror at «skoen» er utgått, kommer en ny, entusiastisk utgave av hans seks konserter op. 3 (Concerti grossi), klangliggjort av fyrrige Akademie für alte Musik Berlin. De som syns de mangler mot til å se det vakre og det underfundige i verden, skal legge ørene til – for dette fyller i hvert fall meg med høyladete adjektiver. Nysgjerrigheten har ingen grenser, er «Akademiets» trosbekjennelse – klangene er her, den drivende energien, oboer, som klinger om dype savn, en sprudlende «orgelkonsert», på kjøpet - det vil si en forløper for hans virkelige orgelkonserter, som kom seinere.
---
Album: Barokk
Georg Friedrich Händel
Concerti grossi op. 3
Akademie für Alte Musik Berlin, leder: Georg Kallweit
Pentatone PTC 5186776/ Naxos Norway
---
Rekte gatelangs
Det er ikke til å skjønne at Händel, som mot slutten av sitt liv rekte gatelangs nærmest som bums i London, ustelte klær, han mumlet for seg selv – altså langt fra den rakryggede komponisten i parykk på bildene, han som skrev verdens mest spilte oratorium, Messias. Eller disse seks ti-minutters concerti grossiene med uuttømmelig pågangsmot. «Du har laget musikk som menneskene aldri har hørt maken til, og likevel – når du er død – vil den aldri bli spilt igjen», skrev en kritiker i 1754. Skribentens navn har ikke vært nevnt siden.
Blant så mye mekanisk musikk finnes også den som fører oss i armene på vårt vesens kjerne – som denne
— Olav Egil Aune, kritiker
Puster naturlig
Blant så mye mekanisk musikk finnes også den som fører oss i armene på vårt vesens kjerne - hvis vi er finstemte nok til å motta, hvis vi kan lukke så fullstendig opp at vi «hører» at det skje noe i oss, direkte. Slik spilles det her, åpnende – lærd, observant og sanselig: Musikk, som merkes på magen og «smakes» med munnen.
Händel puster i naturlige drag, musikken beveger seg så logisk framover at den saktens kan bringe urolige sjeler til vanvidd. Eller det motsatte? Denne innspillingen er ingen fløyelsbløt utgave av Händel, heller ikke lyder skåret som røntgenbilder. Her spilles han som han komponerte – med omhu, stilbevisst, ærlig og redelig, alltid syngende. Her leveres gode råvarer uten forførende innpakning.