Å skape et hjem er også å beskytte seg

Å hjemme seg gir oppfinnsomme blikk på hva som fikk Sigrid Undset til å føle seg hjemme, men har en mer allmenn verdi også.

JAPAN: Et av rommene i utstillingen tar for seg Sigrid Undsets interesse for Japan; vi får se japansk grafikk som har vært i hennes eie, samt et maleri av Nikolai Astrup, som selv var svært opptatt av japanske uttrykk, skriver Kjetil Røed.
JAPAN: Et av rommene i utstillingen tar for seg Sigrid Undsets interesse for Japan; vi får se japansk grafikk som har vært i hennes eie, samt et maleri av Nikolai Astrup, som selv var svært opptatt av japanske uttrykk, skriver Kjetil Røed.
FORTOLKET: Gjennom en serie fotografier fortolker Hedvig Anker Undsets hjem på Bjerkebæk – og disse bildene er langt fra dokumentariske. Vi får et stjålent sideblikk inn i heimen, skriver Kjetil Røed.
FORTOLKET: Gjennom en serie fotografier fortolker Hedvig Anker Undsets hjem på Bjerkebæk – og disse bildene er langt fra dokumentariske. Vi får et stjålent sideblikk inn i heimen, skriver Kjetil Røed.
Publisert Sist oppdatert

Hvordan skapende mennesker bor og arbeider og hvilke ting de omgir seg med forklarer kanskje ikke deres kunst, men miljøene de befant seg i – det som fikk dem til å føle seg hjemme – gir ofte en interessant synsvinkel på mennesker som identifiseres så mye med sine romaner eller kunstverk.

Sigrid Undset flyttet til Bjerkebæk på Lillehammer for 100 år siden. Hennes hjem er nå et museum, men det er utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum som reflekterer mest interessant rundt hva hennes hjem – eller hjemlighet i det hele tatt – er for noe.

LES MER: Når nattverd blir kunst: – Det handler om å gjøre nattverden tilgjengelig

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP