På feil klode
Den niende Momentum-biennalen åpner døra for det ukjente. Overordnet savnes en mer kritisk og direkte tilnærming til utfordringene verden står overfor.
Museum of Nonhumanity er satt sammen av arkivtekster, bilder og oppslagsord. Kunstnerne vil vise hvilke konsekvenser oppdelingen av verden i menneskelig og ikke-menneskelig har hatt for både mennesker og dyr. Utover selve utstillingen er det satt sammen et program med forelesninger og annet som tar for seg hvordan framtiden kan bli mer inkluderende.
Terike Haaoja/Museum of Nonhumanity
Alienation – fremmedgjøring er tittelen på årets Momentum i Moss – den nordiske kunstbiennalen som arrangeres for niende gang i denne lille byen. Jeg må innrømme at jeg tok meg til biennalen smått irritert – hvorfor er titlene på slike samtidskunstmønstringer så forutsigbare? Og hvorfor er informasjonsmateriellet så knotete å lese?
Jeg glemmer infobrosjyrene (det vil si, jeg kommer tilbake til dette) og starter i andre enden: Svært mange kunstnere lager kunst som på en eller annen måte tematiserer (og/eller skaper) følelsen av fremmedgjøring. Det ligger liksom til kunstens DNA, for å dra på litt. Teoretisk sett er begrepet tett knyttet til moderne filosofi og samfunnsprosesser som reduserer folks medvirkning i eget liv. I nåtiden vil alt fra bio- og robotteknologi til klimaendringer påvirke virkeligheten vår, uten at vi helt klarer å gripe omfanget av det. «Fremmedgjøring er vår moderne tilstand» slår guideboken fast.
Kuratorene ønsker å møte fremmedgjøring og kaosfølelse med et åpent sinn og bruke begrepet kreativt for å si noe om tiden vi lever i. Men hvordan bindes arbeidene sammen, slik at utstillingen blir mer konkret? Temaet er delt inn i tre underkategorier som også er temmelig åpne, men som gir en pekepinn på hvor man vil hen: 1) Kropp, objekter og teknologi, 2) økologi og 3) sosiale strukturer og samfunn.
Bestill abonnement her
KJØP