En smertefull historie
Carte Blanche byr på en forfriskende tilnærming til et vanskelig tema.
NEDPÅ: – Med en bevisst mangel på imponerende enkeltprestasjoner eller svimlende løft, får vi en koreografi som tør å være «nedpå», skriver teateranmelder Kjersti Juul.
Øystein Haara
Kan man danse om statsovergrep? Med Carte Blanche og den samiske koreografen Elle Sofe Sara på plakaten, inviteres vi inn til et interessant forsøk på nettopp det.
Forestillingen starter allerede i publikumsfoajeen, der danserne samler seg rundt en gammel slede, før de drar den inn på scenen. Stemmen til Kong Harald høres over høyttalerne. Lydklippet er hentet fra en tale der inkludering av samer står på agendaen, og suppleres snart av mer politisk snakk rundt samme tema.
Lydklippene blir som et monotont bakgrunnskomp, det tørre og teoretiske i kontrast til en mer rå virkeligheten på scenen. Elle Sofe Sara blotter forestillingen for smektende musikk, og lar i stedet skurrende, knakende lydkulisser supplere «tåkepraten».