Kultur

Politiet voktet over Himmelens Dronning

HAMAR: Teaterstykket «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning» har skapt stor ståhei lenge før premiere. Selve forestillingsdagen var det derimot stille fra motstanderne.

Oppsetningen er en del av Den norske kirke (DNK) sin markering av skeivt kulturår, og norgespremieren foregår under Teater Innlandets festival «Politisk korrekt». På scenen står Esben Esther Pirelli Benestad i rollen som Jesus som transkvinne.

Stykket har vekket reaksjoner med sin fremstilling av Jesus-skikkelsen. En gruppe som kaller seg «Kongsdøtrene» har forsøkt å stoppe stykket ved å henvende seg til biskop Solveig Fiske. I stedet forsvarte Fiske stykket, og ønsket Teater Innlandet lykke til med forestilling. Deretter har kongsdøtrene hatt bønnevandring i Hamar, og bedt flere dager i strekk for å få stoppet forestillingen.

Stille etter stormen

Søndag 4. september er det stille i Hamar. Inger Johanne Jedida Aanje, en av de syv kongsdøtrene, opplyser i en tekstmelding til Vårt Land at de ikke har noen bønner planlagt for premieredagen. Ute på Domkirkeodden, der ruinene av gamle Hamar domkirke fra 1200-tallet står innlemmet i et glasshus, begynner publikum å strømme til fra dørene åpner klokken 19:30.

Prost i Toten, Stein Ovesen. Norgespremiere av «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning». Innlandet teater, Hamar domkirkeruiner. Skeivt kulturår, Den norske kirke.

Prost i Toten, Stein Ovesen, har tatt turen over Mjøsa for å overvære stykket.

– Det er veldig viktig at vi får se et stykke som rufser oss litt ut av våre vante tanker. Og at vi får møte en Jesus som viser at flere kan identifisere seg med Jesus, sier Ovesen til Vårt Land.

Fra Toten har også et ektepar tatt turen. Marion Arntzen og Harald Sundby har stiftet foreningen Stensveen – trygg i eget uttrykk. Her er også Pirelli Benestad medstifter. Stiftelsen jobber med mental helse for de som har problemer knyttet til kjønn, og har blant annet utviklet en livssynsåpen navnefestseremoni for mennesker med kjønnsinkongruens. Gjennom prost Ovesen har de også dratt seremonien inn i kirken.

Marion Arntzen og Harald Sundby. Norgespremiere av «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning». Innlandet teater, Hamar domkirkeruiner. Skeivt kulturår, Den norske kirke.

– Jeg har jobbet med kjønnsmangfold siden 1996, sier Arntzen.

Sundby forteller at Pirelli Benestad har vært viktig for transkjønnede også som lege.

– I dag er det lettere å oppleve trygge leger. Men Esben Esther var trygg lege for mange som hadde utfordringer med kjønnsidentiteten sin, sier Sundby.

Søndag er altså denne legen klar for å spille en transkjønnet Jesus Kristus.

– Det er en morsom måte å se det på: Hvis jeg er skapt i Guds bilde sånn som jeg er, da er Gud mer enn mann og kvinne. Da er Gud alt, sier Sundby.

Han refererer til en transkjønnet venn som gjorde nettopp den oppdagelsen for noen år siden.

Hva ville skjedd hvis Jesus kom tilbake til jorden nå?

—  Jo Clifford, dramatiker

Evangeliet etter Jesus

Mor og datter Synnøve og Tuva Myklestad bestilte billetter før det var blitt noe oppstuss rundt teaterstykket. De ble nysgjerrige på tittelens første bit - evangeliet etter Jesus.

– Evangeliet etter Jesus, det har vi ikke hørt før, sier datter Tuva Myklestad.

Synnøve Myklestad og Tuva Myklestad. Norgespremiere av «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning». Innlandet teater, Hamar domkirkeruiner. Skeivt kulturår, Den norske kirke.

– Vi har jo evangeliet etter Markus og Lukas og disse fire. Men etter Jesus? Det åpner for noen nye tanker, supplerer mor Synnøve Myklestad.

Inne ved plassene rett før start kan britiske Jo Clifford forklare idéen bak.

– Jeg skrev dette stykket fordi jeg ble så rørt av menneskeligheten og visdommen jeg fant i evangeliene, sier hun til Vårt Land.

– Hvorfor evangeliet etter Jesus, og ikke et av de fire eksisterende?

– Det er fordi Mattues og Markus skrev med et utenfraperspektiv. Så se for deg – hva ville skjedd hvis Jesus kom tilbake til jorden nå? Og hva hvis han eller hun kom tilbake som en del av en undertrykket gruppe? Som en transkvinne? Dette er hun som forteller sin egen historie.

Esben Esther Pirelli Benestad som Jesus i «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning». Musiker Ingrid Frivold. Dramatiker Jo Clifford. Innlandet teater, Hamar domkirkeruiner. Skeivt kulturår, Den norske kirke.

I dronningriket

Noen minutter før start blir publikum minnet om å slå av mobiltelefoner. De oppmøtte forholder seg etter dette tause frem til stykket starter slaget klokken 20:30.

Esben Esther Pirelli Benestad – Jesus – vandrer rolig forbi publikum, bak ruinene og kommer frem i lyset.

– Jeg elsker min mamma. Og jeg er Guds datter, og nesten sikkert sønnen hennes også, sier Jesus, i Jo Cliffords ord, oversatt til norsk av prest og forfatter Elisabeth Thorsen.

Jesus har monolog og forteller om den barmhjertige drag queen som hjelper en rusmisbruker på gaten. Og om den bortkomne datteren, som var født som en sønn.

Humor, seksualitet, undertrykte grupper. Alt det preger stykket. Til slutt blir det klart at Jesus ikke bare er transkvinne – hun er alle.

– Dette er vår kropp som blir brutt. Dette er vårt blod som blir utgytt. Vi er sammen om dette. Vi er her for å elske og for å bli elsket.

Biskop Solveig Fiske og dramatiker Jo Clifford. Norgespremiere av «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning». Innlandet teater, Hamar domkirkeruiner. Skeivt kulturår, Den norske kirke.

Kommentarfeltene

Biskop Solveig Fiske forteller til Vårt Land rett før teppefall at det har vært flere ubehagelige reaksjoner på stykket.

– Møtet med Kongsdøtrene var et møte preget av respekt og vennlighet. Selvsagt med en tydelig uenighet, men preget av denne respekten, sier Fiske.

Derimot har det kommet reaksjoner fra andre enn Kongsdøtrene som har manglet respekt. Fiske forklarer at dette er gjennom kommentarfelt på sosiale medier.

– Det er ikke vanskelig for meg som person eller biskop å stå i det, men jeg synes det er krevende inn mot mennesker som blir råka av det, sier Fiske.

Hennes oppfordring er enkel:

– Man trenger ikke å lese kommentarfeltet.

Teatersjef ved Teater Innlandet, Thorleif Linhave Bamle. Norgespremiere av «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning». Innlandet teater, Hamar domkirkeruiner. Skeivt kulturår, Den norske kirke.

Politi til stede

Under forestillingen var det politi til stede. Det forteller teatersjef på Teater Innlandet, Thorleif Linhave Bamle.

– Det har vært veldig mye, mildt sagt, stygge kommentarer i kommentarfeltet. Kommentariatet har vært ute med piskene sine, sier Bamle.

Teateret har hatt kontakt med politiet, som har tatt seg av sikkerheten under forestillingen, forteller teatersjefen.

– Vi har følt oss i veldig trygge hender.

– Hva tenker du om at et teaterstykke trenger politibeskyttelse?

– Det tenker jeg er trist, selvfølgelig. Også er det forståelig at noe som rokker ved noe som er hellig for noen, kan provosere og gjøre folk redde og engstelige. Men det er først og fremst trist at vi må ha sikkerhet for å beskytte den kunstneriske ytringen, sier Bamle.


Les mer om mer disse temaene:

Sofie Flydal

Sofie Kristine Flydal

Sofie Kristine Flydal er journalist i Vårt Lands kulturavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur