Kultur

Maria (20) har brukt det siste året på å lese Bibelen

UNDERSØKELSE: En av tre unge under 30 år sier at de aldri har lest i Bibelen. Maria Lade (20) og Thea Eikin (22) er på en helt annen side av skalaen.

Maria Lade (20) er nettopp ferdig på bibellinja til bibelskolen Gå ut-senteret i Trondheim. Der har hun og klassekameratene lest seg grundig gjennom den hellige skriften. Først tok de for seg Det nye testamentet, deretter Det gamle testamentet.

Lade tilhører de 9 prosentene av unge som har lest i Bibelen den siste måneden. Tallene er hentet fra en undersøkelse Norstat har gjennomført på vegne av Vårt Land. Over tre ganger så mange, én av tre, svarer at de aldri har lest i Bibelen. For Lade dreier det seg altså om mer enn litt bibellesing i måneden. Året på bibelskolen har vært et år med fordypning.

Mye å ta inn på ett år

Bibelåret har vært en personlig reise gjennom harde erkjennelser.

– Det vanskeligste har kanskje vært å innse alt en gjør feil, å innse det vonde i en selv, sier Lade.

Hun forteller at lesingen har satt i gang mange prosesser på én gang. Det er mye å ta tak i og reflektere rundt når man skal gjennom 1.500 sider med Guds ord. Men strevet er verdt det, mener hun.

– Jeg har absolutt blitt mye bedre kjent med meg selv, forteller Lade, som også sier hun har blitt mer kjent med Gud det siste året.

Maria Lade (20) har brukt det siste året på å lese hele Bibelen på Gå ut-senteret.

Sulten på mer

Gjennom året på Gå ut-senteret har Lade vært gjennom temaer som nåde, ydmykhet, stolthet, alkohol, sjalusi – og mye mer. Hun forteller at Bibelen sier mye om ransakelse og det å bli født på ny. Lade måtte gå inn i seg selv og legge vekk stolthet for å prioritere Gud, forteller hun.

– Jeg har lært å godta at det er meg Gud elsker og at jeg får lov til å rotfeste identiteten min i Gud, uansett handlingene mine.

Etter et år med bibellesing, er Lade langt fra lei. Hun snakker om en hunger etter å lese mer. At Bibelen er Guds ord, og at hun og flere lengter etter å snakke med Gud. Men så opplever hun at Gud er der, rett foran henne, i 66 bøker på 1.500 sider.

Hungeren etter å lese Bibelen i Kristen-Norge er litt liten

—  Maria Lade

– Hungeren etter å lese Bibelen i Kristen-Norge er litt liten, sier Lade.

Hun tenker på de som vil følge Jesus, men kanskje ikke tar seg tid til å bli godt kjent med Bibelen. Det er mye å gå inn i, og Lade mener at man aldri kan forstå alt som står der. Hun vil likevel prøve å forstå det hun kan, og når Ordet har begynt å åpne seg for henne, vil hun ha mer.

– Å tørre å lese de vanskelige tingene tror jeg er kjempeviktig for alle.

Thea Eikin (22) leser i Bibelen hver dag.

Troen og fellesskapet

Thea Eikin (22) følte seg heller ikke ferdig etter et år med bibellesing på Hald internasjonale skole i 2019 og 2020. Nå følger hun en bibelleseplan som skal få henne gjennom hele den hellige teksten i 2022 – altså for andre gang.

– Jeg synes det er givende. Det er viktig å få hele Bibelen i kontekst, og ikke bare biter, sier Eikin.

Hun følger leseplanen alene, men bor i kollektiv med tre andre som også leser i Bibelen daglig. Innimellom diskuterer de tekstene de har lest. Andre ganger ber de for hverandre, eller snakker om talene fra IMI-kirken, der de går sammen.

– Det er trosbyggende å ha det fellesskapet, sier Eikin og forteller at hele kollektivet har til felles at troen er det viktigste i livene deres.

Det er viktig å få hele Bibelen i kontekst, og ikke bare biter

—  Thea Eikin

Noen retningslinjer

Til tider kan det være tungt å lese bibeltekstene.

– Tredje mosebok er brutal, sier Eikin og ler.

Men andre dager får hun mye ut av det. Da hun leste Bibelen på Hald, fulgte hun og klassekameratene en felles leseplan, samtidig som de hadde undervisning om det de leste.

Maria Lade (20) har brukt det siste året på å lese hele Bibelen på Gå ut-senteret.

– Vi fikk kontekst, og fikk lære hvorfor det er viktig å lese i Det gamle testamente også.

Før det hadde Eikin lest mest i nye testamentet, men på Hald fikk hun øynene opp for teksten som Jesus selv fulgte.

– Det er gøy å finne Jesus i Det gamle testamente. Å se hvordan tiden før legger opp til at Jesus skal komme.

Eikin mener at det er viktig å ikke skulle presse bibellesing på folk. Samtidig er en gjennomlesning noe hun anbefaler på det sterkeste, særlig til alle troende.

– Det handler om å få noen retningslinjer fra Han som har skapt oss og Han som vet best.

---

Andel som sier de har lest i Bibelen den siste måneden

  • Under 30 år: 9 prosent.
  • 30—39 år: 7 prosent.
  • 40—49 år: 13 prosent.
  • 50—99 år: 10 prosent.
  • Totalt: 10 prosent.

Kilde: Undersøkelsen er gjennomført av Norstat for Vårt Land. 1.005 personer deltok totalt.

---

Les mer om mer disse temaene:

Sofie Flydal

Sofie Kristine Flydal

Sofie Kristine Flydal er journalist i Vårt Lands kulturavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur