Kultur

Skryter av intervjuobjektene sine på Instagram

MEDIER: «God morgen Norge»-programleder Vår Staude har intervjuet «Fæbrik-jentene» flere ganger. Samtidig deler hun en rekke poster om selskapet på sosiale medier. – Hun driver med reklame, sier mediekritiker Trygve Aas Olsen.

TV 2-programleder Vår Staude har siden desember lagt ut 20 Instagram-innlegg til sine 87.000 følgere der hun refererer til og tagger firmaet Fæbrik. Av disse er Jenny Skavlan tagget i ni innlegg.

Samtidig har Fæbrik, med Jenny Skavlan, Mari Nordén, Ingrid Bergtun og Ingrid Vik Lysne, vært gjester på God morgen Norge (GMN) med Staude som programleder.

– Her kan man si at Vår Staude driver reklame, sier Trygve Aas Olsen, mediekritiker og fagmedarbeider ved Institutt for journalistikk (IJ).

Fæbrik er et syfirma som selger syoppskrifter. Disse reklamerer selskapet for via sin Instagram-konto, der det også vises frem instruksjonsvideoer. I et av innslagene på GMN viser Nordén, Bergtun og Lysne frem sine hjemmesydde festdrakter, Fæstdrakt, som Fæbrik selger oppskrift til på sine nettsider.

De tre kvinnene, sammen med Jenny Skavlan, er aksjonærer i firmaet og profiler i Fæbriks markedsføring gjennom Instagram.

Jeg har aldri fått fem øre fra noen

—  Vår Staude, programleder i God morgen, Norge

«Ingen kommersielle bindinger»

Karianne Solbrække er nyhetsredaktør i TV 2 Nyhetskanalen. Hun avviser en kommersiell link mellom Fæbrik, TV2 og Vår Staude.

– Det er ingen kommersielle bindinger der, sier hun.

Vår Staude avviser også at hun har bindinger til Fæbrik. Hun velger å lenke til Fæbriks Instagram-profil for å komme følgernes spørsmål i forkjøp.

– Dette er en ren folkeopplysning for å slippe å svare folk hvor har jeg fått mønsteret fra. Jeg har ingen økonomisk interesse i Fæbrik. Jeg har aldri fått fem øre fra noen, sier Staude.

I et av innleggene skriver Staude at hun «Fikk et spark i rompa av selveste @jennyskavlan». I et annet står det: «Jeg heier tilbake på alle dere som ser @jointhefaebrik sine instruksjonsvideoer 570 ganger.»

Staude mener at Instagram-innleggene hennes uttrykker entusiasme for sying, uten at hensikten er å reklamere.

– TV2 oppfordrer oss til å ha Instagram-kontoer og til å dele våre interesser og våre hverdagsliv, sier hun.

Hun beskriver Fæbrik som «et sy-og gjenbrukskollektiv som har som målsetting å inspirere folk til å sy og gjenbruke».

---

Vær varsom-plakaten

  • Vær varsom-plakaten består av etiske kjøreregler for norsk presse.
  • Plakaten sier at redaksjonelle medarbeidere skal «verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet».
  • Dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet, skal unngås.
  • Redaksjonelle medarbeidere skal heller ikke «utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler».

---

Oslo 20220430. 
Jenny Skavlan fra Fæbrik beundrer Vår Staude sin selvsydde «Fæstdrakt». Fæbrik selger symønstre, sykurs og lærer folk å sy. Lørdag er alle som har sydd sin egen  "Fæstdrakt"  til 17. mai invitert på piknik i Vigelandsparken i Oslo.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

«Reklame-effekt»

Aas Olsen ved Institutt for journalistikk mener det må være lov med sy-entusiasme.

– At hun selv syr og at hun viser frem klærne på Instagram er helt greit, sier Aas Olsen.

Han mener også det går fint at Staude inviterer Fæbrik inn i studio. Problematikken oppstår når hun tagger firmaet i postene, mener mediekritikeren.

– Det er ugreit at hun legger inn en kommersiell lenke til dette firmaet i sine innlegg. Det er ikke noe tvil om at det har en reklame-effekt for firmaet, sier Aas Olsen.

Dette bryter med Vær varsom-plakaten

—  Trygve Aas Olsen, Institutt for journalistikk

I flere av innleggene legger Staude til emneknaggene «tv2», «gmn» og «jointhefaebrik», med referanser til både firmaet, TV-programmet hun selv leder og TV-kanalen TV2. Det understreker det problematiske, mener Aas Olsen.

– Da blir det en link mellom TV2 og God morgen Norge og dette firmaet. Hun kommer i en posisjon der hun blander journalistikk og business.

Staude avviser dette.

– Det du kaller for en kommersiell lenke kaller jeg en saksopplysning, sier Staude og sammenligner det med å fortelle følgerne hvor hun er når hun legger ut bilde fra fjellturer.

– Hvis folk går inn der og ser at «Jøss, her kan jeg kjøpe et mønster», så kan de sikkert gjøre det – eller ikke, sier Staude.

På e-post legger Staude til at hun «oppfordrer ingen noengang til å kjøpe noe som helst, men svarer når folk spør». For å slippe å besvare alle forespørslene, lenker hun til Fæbrik med en gang.

.

«Bryter med Vær-varsom-plakaten»

Aas Olsen mener ikke Instagram-postene er et «stort etisk overtramp», men han har interesse for det prinsipielle i saken.

– Dette bryter med Vær varsom-plakaten. Som journalist skal du ikke stille deg selv i en situasjon der noen kan stille spørsmål ved din troverdighet og habilitet. Da er det allerede problematisk for Vår Staude.

På en God morgen Norge-sending i 2020 oppfordret sy-jentene Staude til å sy mer, og i vinter utfordret de henne til å sy sin egen festdrakt, da de var på GMN i forbindelse med en festdrakt-oppskrift selskapet nettopp hadde lansert. Staude skriver på e-post at de fleste innleggene hennes er knyttet til festdrakt-prosjektet, men 12 av innleggene hun har publisert siden desember gjelder andre oppskrifter enn denne.

Aas Olsen er redd for effekten dersom andre gjester tenker at de kan få reklame av å være med på TV-programmet.

– Publikum skal ikke tro at hvis du er så heldig å komme på God morgen Norge, så får du drahjelp fra journalisten i etterkant, sier han.

«Litt dårlig gjort»

Karianne Solbrække mener det er viktig å diskutere problematikken, men hun er samtidig av den oppfatning at Vår Staude holder seg innenfor det som er greit.

– Man må fokusere på hva som er intensjonen. Hennes utgangspunkt er en entusiasme for å sy egne klær.

Solbrække sier at Staudes habilitet er ivaretatt, og at det ikke er noe problem at hun intervjuer Fæbrik-gjengen.

Vår Staude mener heller ikke at hun bryter med verken habilitet eller Vær varsom-plakaten. Ved spørsmål om hun har møtt Jenny Skavlan privat, svarer hun kontant nei. Både Solbrække og Staude avviser at programlederen og Fæbrik-jentene har noen relasjon privat.

Staude mener Vårt Lands fokus på denne saken er et forsøk på å sette henne i et dårlig lys.

– Jeg synes dette er litt dårlig gjort, faktisk.

På en senere melding skriver imidlertid Vår Staude at hun ser det problematiske i saken:

«Ser nå at dette kan problematiseres så derfor vil jeg heretter svare folk direkte og ikke tagge.»

Etter at Vårt Land var i kontakt med Staude la hun lørdag ut et innlegg på Instagram der hun skriver at hun vil slutte å tagge Fæbrik.

«Jeg har veldig mange følgere og derfor burde jeg heller svart hver enkelt og ikke tagget og bidratt til å sende dere videre til noen som i tillegg til å lære viktige ting om gjenbruk og forbruk, også selger sy-mønstre. Jeg burde nok tenkt på det i sy-lykkerusen», skriver Staude i innlegget.

Vårt Land har forsøkt å få et intervju med Fæbrik-aksjonær Jenny Skavlan, men hun har ikke besvart våre henvendelser om denne saken.



Les mer om mer disse temaene:

Sofie Flydal

Sofie Kristine Flydal

Sofie Kristine Flydal er journalist i Vårt Lands kulturavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur