Kultur

Skjærsild med munnspill og jernvare åpner Oslo orgelfestival

FESTIVAL: – Det blir ikke nok hvis jeg bare skal uttrykke mine greier. Det må være noe større enn det, sier Håkon Daniel Nystedt. Han åpner Oslo orgelfestival med et verk om Skjærsilden.

Purgatorium (Skjærsilden) heter verket for kor, to orgler, slagverk, klaver og preparert klaver. Kan det i hele tatt spilles? Komponisten har vært nødt til å sjekke med pianist Torgeir Koppang. Som Nystedt har også han en bakgrunn fra jazz og annen rytmisk musikk.

– Musikken stiller høye krav til musikerne spesielt i slagverk og klaverstemmen. Musikerne må være fortrolige med improvisasjon og ha en stilforståelse ut over det klassiske når stilarter kolliderer, forteller Nystedt.

Et tredje uttrykk

Sammen med Oslo kammerkor har dirigent Nystedt lenge eksperimentert og lekt med å synge religiøse folketoner samtidig med klassiske korpartier. I verket Purgatorium finner vi spor fra hele musikkhistorien og halve jernvarehandelen. Men mer om det siden.

– Det kan skape et kraftfullt uttrykk. Når forskjellige musikker spilles samtidig, kan det skape et tredje uttrykk som har en viktighet og varhet i seg, som i hvert fall gir en gjenklang i meg. Er det bare meg? Er jeg litt gal, eller er det andre som sitter med den samme tanken om konflikt, sier han.

---

Håkon Daniel Nystedt (41)

  • Dirigent og komponist.
  • Fra 1. oktober er han doktorgradsstipendiat ved Operahøgskolen.
  • Aktuell med verket Purgatorium i åpningskonserten ved Oslo orgelfestival.
  • Barnebarn av komponisten Knut Nystedt (1915–2014).
Håkon Daniel Nystedt. Verket Purgatorium åpner Oslo orgelfestival søndag 26. september. Øvelse i Lindemannsalen på Musikkhøgskolen.

---

Han medgir at jakten på dette tredje er krevende. Det kan fort bli fargeløst om man legger for mange farger oppå hverandre.

– Setter jeg på to musikkstykker samtidig, får jeg ofte en sterk følelse av at ja, sånn er jeg. Inne i oss er vi ikke bare én. Det føles litt frigjørende å finne et klanglig uttrykk for den erkjennelsen.

---

Oslo orgefestival

  • Arrangeres fra søndag 26. september til søndag 3. oktober.
  • Festivalen byr på 18 konserter og messer i 11 av Oslos kirker.
  • Dessuten er det ønskekonsert i Konserthuset lørdag 2. oktober.

---

Plateinnspilling

I Oslo kammerkor har de fortsatt å eksperimentere og jakte på denne enheten. Nystedt kan knapt snakke om sin musikalske utforskertrang uten å nevne avdøde musikkprofessor Misha Alperin – «han hadde et vanvittig øre for å sette ting sammen slik at det oppstå magiske ting». Også korsamarbeidet med komponist Ørjan Matre – «med utgangspunkt i improvisasjoner, har han et svært godt øre og håndverk som får ting til å fungere».

Purgatorium ble framført for første gang i Drammen for to år siden. Mye samtidsmusikk blir aldri framført. Det meste som blir framført, blir siden arkivert. Nå skal Nystedt-verket oppføres for andre gang på åpningskonserten på Oslo orgelfestival. Deretter skal det opp i kirkefestspillene i Sandefjord 24. oktober. Og til våren sørger plateselskapet Lawo for at det blir innspilt.

Munnspill

Spør du musikerne som er med, kan du høre følgende karakteristikker: «Fargerikt, kreativt, veldig variert, stilblanding, hele musikkhistorien, uttrykksfullt og spennende, aldri forutsigbart og teknisk krevende». Spør du koret, må herrestemmene blant annet være med å spille munnspill, alle som en. Og kvinnestemmene må synge koloratursang som aldri før.

En annen medvirkende musiker mener musikken er «ganske sakral, men også parodisk». «Sistesatsen er stillestående kontemplativ». «Og når du kjenner et ekko av swing», er det på en atonal linje av en «walking» bass. Harmonikken løses opp mens det spilles på flasker, metalltuber som er kvasi-stemt og blandes med koret. Pianoet er utstyrt med diverse gjenstander Nystedt har hentet fra jernvarehandelen.

Håkon Daniel Nystedt. Verket Purgatorium åpner Oslo orgelfestival søndag 26. september. Øvelse i Lindemannsalen på Musikkhøgskolen.

Rolig flyt

Mens verkets tidvis er repeterende minimalistisk, kan du til tider lene deg tilbake til tider og la deg flyte av gårde. Selv om det er høyt tempo, får du en ekstrem ro i det, sier en annen musiker som står for de fleste sekstendelene.

– Hvordan skaper du ro i høyt tempo?

– Noen ganger bruker jeg moduler bestående av en takt eller to som som får tikke og gå slik at man kommer inn i en tilstand. Da kan man sette en kontrast til den, eller ødelegge den; slagverk i en taktart, piano og orgel i to andre. Det skaper en tilstand som hele tiden endrer seg, men likevel er stabil, svarer Nystedt og siterer Alperin på at meditativ musikk må endre seg hele tiden.

Skjærsilden

– Hvorfor skjærsilden?

– Noe av temaet er renselse og utvikling. Renselse for at noe skal blomstre eller komme til, at det stivnede skal brytes gjennom lidelse for å komme ut åpent og fritt.

– Hvor dyptfølt er det ønsket?

– På et vis har det ikke med meg å gjøre, på et annet vis er det dypt personlig. Hvor dyptfølt mitt behov er, er vesentlig for meg. Det er viktig å prøve å utvikle meg og gå gjennom en renselse selv om det kan være smertefullt. Det var noe jeg var oppe i da jeg skrev det. Kanskje er det slik at erfaringene gjør at man får tilgang til noe annet musikalsk.

Hvilke erfaringer han viser til, vil han ikke inn på i denne omgang.

– Samtidig er det sentralt når jeg skriver musikk, at jeg ikke bare skriver fra det indre og at det jeg føler blir til musikk. Jeg har en slags åndelig tilnærming. Følelsen når jeg skriver, er at det er noe som finnes der fra før, noe jeg må notere ned for å huske. Det handler derfor ikke om meg. De to sidene ved det er uforenlige på ett vis, men det er sånn jeg må forholde meg til det. Det blir ikke nok hvis jeg bare skal uttrykke mine greier. Det må være noe større enn det, sier Nystedt.

Det blir ikke nok, hvis jeg bare skal uttrykke mine greier. Det må være noe større enn det.

—  Håkon Nystedt

To orgler

– Hører musikken hjemme i kirken?

– Ja, siden det trengs to orgler, men bortsett fra det er det ikke eksplisitt kristent, Det er lite tekst i verket. Det lille som er med fra Dantes Inferno er et uforståelig utrop på et fremmed språk. Peter Bäckströms tekst har heller ikke direkte med kristendom å gjøre, men er en sterk og spesiell tekst, sier han.

Snart starter Nystedt et nytt kapitel i en treårig stipendiatstilling ved Operahøgskolen. Han skal skrive en opera som han så instruerer og dirigerer. Doktorgradsarbeidet gjøres med et nytt blikk på forholdet mellom regi og musikk i opera.

– Jeg vil knytte regi og musikk sammen i et kammerspill, og vil åpne for det i selve komposisjonen, slik man gjør det i teatret, sier han.

Håkon Daniel Nystedt. Verket Purgatorium åpner Oslo orgelfestival søndag 26. september. Øvelse i Lindemannsalen på Musikkhøgskolen.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur