Kultur

Professor langer ut mot kildebruk i nytt historieverk: – «Retorisk spin» om kristendom og islam

BØKER: Professor Gjert Vestrheim har lest en ny historiebok om middelalderen med lupe. Han synes det er uforståelig at så mange feil kan slippe gjennom forlagets kvalitetskontroll.

– I denne boken står det ting som alle selv med overflatisk kjennskap til historien, vet at er feil, sier Gjert Vestrheim.

Han er professor i gresk ved Universitetet i Bergen, og underviser i retorikk. Og i første nummer av tidsskriftet Klassisk Forum i år publiserte han en oppsiktsvekkende bokanmeldelse av et nytt historieverk, nemlig Ei verd i endring – den globale mellomalderen, skrevet av UiB-kollega, historieprofessor Leidulf Melve.

Anmeldelsen skulle egentlig være en tekst i ukeavisen Dag og tid, men endte som en 33 sider lang kritikk, der Vestrheim gjennomgår boken kapittel for kapittel, og avslutter med å kalle den et venstrehåndsarbeid, som han mener verken kan anbefales for studenter eller noen andre.

---

Ny verdenshistorie

  • Leidulf Melve, professor ved Universitetet i Bergen har forfattet historieverket Ei verd i endring – den globale mellomalderen, som er utgitt på Dreyers forlag.
  • UiB-professor Gjert Vestrheim er sterkt kritisk til utgivelsen som han kaller «retorisk spin».

---

Ei verd i endring kom ut på Dreyers forlag i 2020.

– Uforståelig at det har passert

«Melves fremstilling er preget av fakta­feil og konklusjoner uten noe rimelig grunnlag i det materialet han frem­ legger. Når vi sjekker fotnotene, fin­ner vi også flere steder at referansene sier det motsatte av det han påstår», skriver Vestrheim i anmeldelsen.

– Er det forskningsetikken du mener har sviktet?

– Vi gjør alle feil. Man kan huske feil, og man kan slurve. Men det bør ikke forekomme i dette omfanget. Jeg har dessuten ikke vendt hver eneste stein her, sier Vestrheim til Vårt Land, og legger til:

– Dette er ikke det samme som en sak der en forsker har forfalsket eldre kilder, dette er feil som ligger helt oppe i dagen. Noe av det som står, er så forbløffende, at det er uforståelig at det har passert forlaget kvalitetskontroll, og er blitt lest av fagfeller, sier Vestrheim.

Dette er ikke det samme som en sak der en forsker har forfalsket eldre kilder, dette er feil som ligger helt oppe i dagen.

—  Gjert Vestrheim

Stille fra forfatter og forlag

Det er Dreyers forlag som står bak utgivelsen. De ga også ut «motboken» i Michelet-debatten, Rapport frå ein gjennomgang av Hva visste hjemmefronten, skrevet av Elise B. Berggren, Bjarte Bruland og Mats Tangestuen. Dette var boken som gikk inn i og kritiserte kildebruken i Marte Michelets Hva visste hjemmefronten?

– I kjølvannet av Michelet-debatten kom det opp et krav om bedre kvalitetskontroll av faglitteratur. Vitner denne utgivelsen om samme behov?

– Her er to viktige forskjeller fra Michelet-saken. Den ene er at forfatteren er professor i historie. Da må forlaget kunne gå ut fra at han kan sitt fag. Som en akademisk utgivelse skal dessuten boken være lest og vurdert av to fagfeller. De har tydeligvis ikke gjort jobben sin. Det inngir ikke tillit til fagmiljøet. Den andre forskjellen er at i Michelet-saken dreier det seg om bruk arkivmateriale som det er tungvint og tidkrevende å sjekke. I Melves bok ligger derimot feilene åpent i dagen for alle som har litt kjennskap til stoffet, svarer Vestrheim.

Vårt Land har jobbet med saken siden påske, og har lagt fram kritikken for både forlaget og Leidulf Melve selv. Melve har fått flere henvendelser som han ikke har besvart.

Dreyers forlag ved redaktør Edvard Thorup har heller ikke ønsket å besvare Vårt Lands spørsmål til tross for lange tidsfrister. Forlaget vil ikke gå ut med hvem som har foretatt fagfellevurderingen.

Forfatteren er professor i historie. Da må forlaget kunne gå ut fra at han kan sitt fag.

—  Gjert Vestrheim

Nattverd startet på 1200-tallet

Feilene som Vestrheim påpeker, gjelder alt fra trivielle opplysninger, til oversettelser og kildegjengivelser. Melve skriver et sted om den kjente hendelsen i Canossa i 1077, og hevder at «pa­ven ba kong Henrik 4 om tilgjeving». Vestrheim påpeker at det var motsatt: Det var kongen, ikke paven, som måtte gå Canossa­gang. Et annet sted står det at nattverd var noe prestene startet med på 1200-tallet, et tredje sted er det trykket et kart fra 1482 som oppgis å være fra antikken.

Gjert Vestrheim er professor ved Universitetet i Bergen.

Men Vestrheim er fremfor noe opptatt av kildebruken. I anmeldelsen i Klassisk Forum påpeker han underlige gjengivelser av primærkilder, og referanser til andre forskere som tas til inntekt for motsatte standpunkt av hva disse hevder. Vestrheim påtaler også mangel på sammenheng mellom utsagn i boken, og eksemplene som skal underbygge dem.

Han synes det er underlig at ingen har reagert, når Melve insinuerer at boktrykkerkunsten dukket opp i den islamske verden, eller at Medina på Muhammeds tid ikke var et kjønnsdelt samfunn, uten å ha grunnlag i eget kildemateriale.

Kristen sjåvinisme

Vestrheim mener boken slik i stor grad fremstår som «retorisk spinn» snarere enn et godt historieverk.

Det er særlig omtale av religion han mener har fått en usystematisk og retorisk vri i stoffutvalg og språkbruk. Mens islam knyttes til ord som «mangfold» og «dialog», knyttes kristenheten til «fordom­mer» og «sjåvinisme», skriver Vestrheim i sin artikkel.

– Melve har blant annet et kapittel om «kristen sjåvinisme», uten at han vurderer forekomsten av sjåvinisme i andre religioner. Den samme skjevheten ser vi når Melve skriver om religion og militær ekspansjon. Den religionen som først og fremst ekspanderte mili­tært i perioden 500–1500, var islam, men dette skulle man ikke tro når man ser Melves vinkling. Han har klart å skrive alle de tre store islamske erobringsfasene ut av historien, sier Vestrheim, og mener problemet med utgivelsen er at leserne kan komme til å ta det som står for god fisk:

Å skulle reflektere kritisk uten å kjenne materialet ordentlig, kan veldig raskt føre galt av sted.

—  Gjert Vestrheim

– Mye av dette er jo ting som folk flest ikke kan noe særlig om, og da stoler man på bokens autoritet: «Det står på trykk, dermed er det riktig». Og hva har norske studenter lært, som gjør dem i stand til å gjennomskue dette? spør han, og kommer med et lite skolepolitisk stikk:

– Det er mye snakk om viktigheten av å lære elevene å tenke kritisk. Men da må man først kjenne kjenne temaet. Å skulle reflektere kritisk uten å kjenne materialet ordentlig, kan raskt føre galt av sted.

– Er det dette du tror har skjedd med Melves bok?

– Jeg vet ikke hva som har skjedd, men jeg synes det er rart at han med sin faglige bakgrunn fra middelalderhistorie klarer å skrive så mye rart. Det gjelder ikke først og fremst de retoriske grepene, men alle de faktiske feilene.

Leidulf Melve har ikke svart på Vårt Lands henvendelser.
Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Mer fra: Kultur