Kultur

Magne Harry Draagen med ny stilling: – En helt annen kultur når det gjelder kirkemusikk

KIRKEMUSIKK: Nidarosdomens domkantor gjennom ni år, Magne Harry Draagen, blir ny organist i St. Michaelis-kirken i Hamburg. Han avviser ikke at misnøye kan ha spilt inn i valget.

Rettelse, 21. mai: I en tidligere versjon av denne saken sto det at Magne Harry Draagen blir ny domkantor i St. Michaelis-kirken i Hamburg. Riktig stillingstittel er organist, «Michelkantor» eller «Michelorganist».

Domorganist Draagen gikk seirende ut av en omfattende rekrutteringsprosess, i siste runde mot den prisvinnende organisten Mari Fukumoto. Han tiltrer i stillingen til høsten.

– Jeg har alltid hatt lyst til å flytte til Tyskland, og har en masse bekjente der, både privat og jobbmessig. Dette er en veldig attraktiv stilling som jeg ikke hadde trodd jeg skulle få, sier han.

Draagen har jobbet som domkantor i Nidarosdomen siden 2012. Før det hadde han samme stilling i Stavanger Domkirke og Oslo Domkirke. I studietiden jobbet han i Den tyskspråklige menighet i Oslo, og knyttet kontakter i det tyske kirkemusikkmiljøet. Siden den gang har han lekt med tanken på jobb i Tyskland – en høyborg for kirkemusikk og kirkekultur.

– Men en såpass prominent stilling! Jeg er veldig lykkelig over det.

Tett forhold til Trondheims-instrument

St. Michaelis-kirken i Hamburg er en av landets største barokk-kirker, og byens hovedkirke. Kjente komponister og kirkemusikere som Carl Philipp Emanuel Bach og Georg Philipp Telemann, var tilknyttet kirken. Draagen vektlegger det store fagmiljøet i Hamburg og Tyskland som en viktig årsak til stillingsbyttet.

Likevel understreker han hvor vanskelig avgjørelsen har vært. Spesielt lovpriser han instrumentene i Trondheims domkirke.

– Jeg har jobbet her mens Steinmeyer-orgelet, hovedinstrumentet i kirken, har blitt restaurert, og har et tett forhold til orgelet.

Draagen har likevel uttrykt misnøye med flere veivalg i Den norske kirke (DNK). I fjor skrev han i Vårt Land at DNK «skusler bort muligheten til å trekke flere til gudstjenestene», ved å ikke prioritere å bruke tilgjengelige kirkemusikkressurser i gudstjenestene. Han var også negativ til å arrangere konsert med artisten Aurora i Nidarosdomen under Olavfestdagene.

– Har jobbskiftet noen sammenheng med misnøyen du har uttrykt?

– Det er vanskelig å svare direkte ja, og vanskelig å svare direkte nei på det. Tyskland er et land med en helt annen kultur når det gjelder kirkemusikk, og det er mer aksept for at kirkemusikken er en egen disiplin.

Draagen poengterer at Hamburg-kirkens nyansettelse ble slått stort opp i den tyske pressen. Det tyske nyhetsbyrået DPA sendte ut en nyhetsmelding, blant annet trykt i storavisen Süddeutsche Zeitung.

– Det at vi ikke har den samme tradisjonen, er nok kanskje en medvirkende grunn til at det synet jeg står for, står svakere i den norske kirke.

Frustrasjoner modnet over tid

Da Draagen ble portrettert i Vårt Land for fire år siden, omtalte han jobben i Nidarosdomen som et kall. Han er den sjette domkantoren i Trondheim på 200 år, og påpekte i intervjuet at «om han skulle gjøre som sine forgjengere, måtte han bli til der til han var 67».

– Hva har skjedd?

– For det første har jeg vært her i ni år. Jobben jeg har hatt i Nidarosdomen, har vært et springbrett for å komme seg ut i verden og knytte kontakter.

Videre har Draagen innsett realismen i å få en stilling i Tyskland.

– Og de tingene som har vært frustrasjoner her i større og mindre grad, de modnes over tid, de også. Og tanken på å prøve noe annet modnes over tid.

Kuriøs kobling

Tyskland er et land med lange tradisjoner for kirkemusikk, og St. Michaelis-kirken i Hamburg er intet unntak.

– Dette er en av de fineste kirkemusikk-stillingene i Nord-Tyskland, og en kirke med fine orgler, sier Kåre Nordstoga, domorganist i Oslo Domkirke.

– Blir det «brain drain» når Magne Harry Draagen forlater Norge for Tyskland?

– Nei, vi er et internasjonalt samfunn. Det at Magne representerer Norge i Tyskland, er veldig flott. Jeg ønsker ham masse lykke til, sier Nordstoga.

Det finnes en kuriøs kobling mellom Nidarosdomen og St. Michaelis-kirken. Da domkirken i Trondheim skulle ha barokkorgel i 1740, var orgelmaker Joachim Wagners bror, sogneprest i Hamburg. Dermed ble handelen organisert gjennom Hamburg-kirken, og barokkorgelet ble fraktet gjennom Tyskland og skipet ut fra nettopp Hamburg.

Draagen selv skipes til Hamburg i september.

Maria Olerud

Maria Birkeland Olerud

Mer fra: Kultur