Kultur

Christine Sandtorv lager kvalitetspop for hele familien

ANMELDELSE: I flere år var Christine Sandtorv dronningen av norsk kvalitets-pop i bandet Ephemera. Nå fester hun grepet som en av våre aller beste formidlere av barne- og familiemusikk – med voksne kvalitetskrav.

Naturligvis kunne Christine Sandtorv ha spunnet videre på en lenge lysende pop-karriere, som startet i 1994 med jentetrioen Ephemera: De ga ut fem kritikerroste album, hvor Balloons & Champagne fikk en Spellemannpris i 2002, og hele bandet fikk Alarm-juryens spesialpris i 2003. Årets etter toppet de det hele med en Alarm-pris for beste låt med pop-perlen «Girls Keep Secrets In The Strangest Ways».

Med solo-albumet Ten Out Of Ten fra 2006, meldte Sandtorv seg inn i «klubben» for norske, kvinnelige artister på høyt nivå. En solo-karriere var på gang.

Nei, vent nå litt! Hun hadde jo fått barn, tenkte hun. Hun kunne jo ikke bare la være å lage musikk for dem, fortalte hun meg da jeg intervjuet henne i forbindelse med Stjerneteller – Godnattsanger i 2009. Deretter fulgte hun på med flere lignende album, knyttet til spesielle temaer og anledninger: Stjerneteller Gullamanter (2012), Stjerneteller Dinomaur (2014), Stjerneteller Klokvarm, og nå: Stjerneteller Automagisk.

---

Album: Pop

Christine Sandtorv

Stjerneteller – Automagisk

Ifemmera Records

Stjerneteller

---

Heng på!

Både melodier og tekster på Stjerneteller – Automagisk er skrevet av Christine Sandtorv. Den drøye ett minutt lange åpningslåten, «Gratulerer», slår an tonen med luftig, melodisk pop, og et heltent Stjernetellerband: Iver Sandøy (trommer), Inge Rypdal (gitar og bass) og Yngve Sætre (tangenter). Budskapet i teksten er enkelt: «Dette er dagen det kribler og klør, dette er dagen du er eldre enn før!»

«Mitt verdensrom» er en drøm og et sukk fra et barn som ikke vil ha endringer i familien sin. Den litt stakkato, rytmiske låten krydres av Yngve Sæthers kreative synth-effekter. Siden mange familiestrukturer i dag er annerledes enn før, er det på sin plass med låten «Se på meg», som handler om å bli sett og respektert uansett hvem man er, hva man får til, hvor man kommer fra, eller hvem man bor sammen med: «Eg greier det sjøl, eg får det til!» synger Sandtorv overbevisende.

Tematikken på albumet, for det er en rødrosa tråd her, fortsetter på «Du e den du e», som er en skikkelig antimobbe-låt, hvor barns ulikheter fremheves som et berikende gode: Enten man ser forskjellig ut, eller oppfører seg ulikt. Det oppfordres ikke til rampestreker, men det er heller ingen «ikke storme inn i stuen før du har tatt av deg luen»-moral. Ha det gøy, lek og vær deg selv! Siste strofe i sangen er: «ingen skal få ta fra deg ditt hjerte av gull!»

Lek og alvor

«Heia, heia, heia» handler om å sette verdensrekord i kappløp rundt huset. I «Snøsprø» venter man på den første snøen, og all moro som følger med det. Albumet er lek med ord, tull og tøys, men det har også en god porsjon alvor og livsvisdom. I «Følger du med», oppfordres vi til å lytte på alt det vidunderlige og forunderlige som skjer rundt oss i naturen: «Ser du fuglene på himmelen, og bladene som titter frem? Eller går du bare rundt forbi det?» synger Christine Sandtorv.

Avslutningslåten, «Månelys», handler om tanker som gjerne dukker opp, hos både liten og stor, når dagen er over: Kunne jeg gjort noe annerledes? Burde jeg sagt noe annerledes? Kanskje jeg kunne brydd meg litt mer, og elsket noen litt høyere? Uten å formane, får teksten fram at man lærer så lenge man lever, helt fra man er liten.

Disse «barnesangene» har egentlig ingen aldersgrense: de treffer både små og store barn hjemme! Derfor er den først og fremst en familieplate, som jeg tror barn vil vokse på, og voksne sikkert kan bli litt klokere av. Kanskje til og med føle seg litt yngre av?

Med Christine Sandtorvs sanger får både ører, øyne og hjerte en aldri så liten oppvekker. Dette er også sanger det er lett å huske. Slik jeg husker Prøysens «Helene Harefrøken» og «Bolla Pinnsvin».

Jeg lar meg rive med av toner, klanger, rytmer og ord som angår barn, men også er aktuelle for foreldre, besteforeldre og andre som bryr seg om barnas verden.

Innspillinger som dette bør ha samme kvalitetskrav som voksen musikk. Men innholdet må ikke være for komplisert. Den balansegangen behersker Christine Sandtorv.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur