Kultur

Et bredt kirke-Norge ber om lavere priser – Tono er skeptisk

STRØMMING: Avdelingsdirektører i Tono mener musikk «ikke kan havne på billigsalg», og vil ikke justere prisnivået. I hvert fall ikke med det første.

I et ferskt opprop i Vårt Land mandag ber over 70 kirkearbeidere Tono om å tilpasse seg slik at kirken «kan bli digital». En av tingene kirke-Norge særlig ser som et hinder, er prisen. Nå svarer Tono:

– Vi har et ansvar for å kjempe for de svakeste, og i denne saken er ikke det menighetene, men komponistene. De som har laget musikken stoler på at vi gir dem lønn for arbeidet deres, sier Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i Tono.

Foretrekker dialog

Tono er rettighetsforvalter, og representerer 35.000 norske rettighetshavere. Willy Martinsen og Inger Elise Mey, avdelingsdirektør for Tonos online-avdeling, har begge lest oppropet, og stiller sammen til intervju. Mey har forståelse for at KA og kirkearbeidere ønsker å ta opp prisnivået, men reagerer på utspillet.

– Jeg er forundret over måten dette tas opp på. Jeg vil heller ha dialog enn å kommunisere i opprop, sier hun, og fortsetter:

– Helt siden korona inntraff, har vi inkludert menighetene. Vi har blant annet tilbudt pakkeløsninger, og i sommer forhandlet vi dessuten med KA.

Vårt Land har tidligere omtalt denne potensielle avtalen, men disse forhandlingene strandet fordi det også da var uenighet om pris.

Men hva er så prisen? Å strømme en gudstjeneste, koster 300 kroner. Om en menighet vil la den ligge ute på nett som opptak i syv dager, koster det 500 kroner ekstra. I tillegg tilbyr Tono to halvårsavtaler: Opp mot ti gudstjenester for 2.500 kr., eller inntil 26 gudstjenester for 5.000 kr.

Dersom en menighet vil lage videoinnhold som ikke sendes direkte lik en gudstjeneste, koster det 1.944 kroner for opptil fem minutter med musikk.

.

---

Kirke og strømming

  • Åndsverkloven § 40 slår fast at det under religiøse seremonier, slik som gudstjenester, er fri bruk av utgitte verk.
  • Dette gjelder ikke kringkasting, og strømming av gudstjenester er dermed ikke omfattet av dette. Derfor må menighetene rapportere og betale til Tono.
  • Frem til sist uke finansierte Tono strømming av gudstjenester og konserter, mens Nordisk Copyright Bureau (NCB) forvaltet rettighetene ved bruk av musikk i videoproduksjoner.
  • Dette ble endret sist uke. Da fikk Tono eneansvaret for lisensiering av musikk i mindre videoproduksjoner, samt klarering av opptak av konserter og gudstjenester.

---

Tariffer

Totalt 73 personer har underskrevet oppropet med en kritikk til Tono. For samtidig som de mange kirkerepresentantene erkjenner at menighetene har et ansvar for å sette seg inn i rapportering og rettighetsspørsmål, ser de altså Tonos tariffer som for høye.

«Slike priser gir sikkert mening for helprofesjonelle medieaktører som sikter seg inn mot tusenvis, kanskje titusenvis av visninger. I Kirke-Norge snakker vi som regel om noen hundre visninger totalt, kanskje enda mindre», heter det i oppropet.

Willy Martinsen forteller at det langt ifra er første gang Tono får innspill av typen «vi vil ha musikk, men skulle gjerne hatt det litt billigere».

– Det er leit å høre at man synes musikken er for dyr. For oss handler det om å få betalt for musikken på et nivå som gir mening for de som har laget den, sier kommunikasjonssjefen.

Han og Inger Elise Mey mener begge det er viktig at musikk ikke havner på billigsalg, og fastslår at Tono ikke vil være de første til å fire på det prinsippet.

.

Rimelig for alle

Da kirkene stengte i mars, begynte mange menigheter å strømme gudstjenestene. Det ga for flere et langt høyere besøkstall enn vanlig. Etter hvert var det tid for det nødvendige rapporteringsarbeidet – et arbeid flere frykter er så forvirrende at det medfører et fattigere kirketilbud.

I oppropet fra kirke-Norge blir prisene utpekt som en mulig forklaring. Kirkearbeiderne ser for seg en tap-tap-situasjon, der verken menighetene eller musikerne blir fornøyde.

De bemerker at dersom et prosjekt skrotes fordi prisen blir for høy, er det også uheldig for rettighetshaverne. Den slutningen synes Willy Martinsen blir vel forenklet.

– Det blir som å si at hvis melk var billigere, ville langt flere drukket melk. Vi setter de prisene vi mener er rimelige og som balanserer hensynet til markedet og medlemmene våre. Musikk tilfører verdi der den brukes, og da skal den også ha en pris som vi mener gjenspeiler dette, sier han.

Likevel bemerker Inger Elise Mey at Tono også er opptatt av at prisene deres ikke skal oppleves som et hinder.

– Vi er interessert i å finne løsninger som gjør det enkelt å bruke musikk. Er prisen for høy, kan det bli mindre bruk. Derfor oppfordrer vil til direkte dialog fremfor å drive opprop i media, som sjelden fører så mye konstruktivt med seg, sier avdelingsdirektøren.

Hun trekker frem at Tono har vært og er i en dialog med Kirkerådet. Begge parter bekrefter overfor Vårt Land at de er opptatt av å «finne løsninger som kan fungere for større og mindre menigheter». Foreløpig er det bare snakk om en åpen dialog.

Det blir som å si at hvis melk var billigere, ville langt flere drukket melk

—  Willy Martinsen, Tono
Inger Elise Mey, avdelingsdirektør i Tono.

Pilotprosjekt

Tono har fått ros for å sin velvilje da landet brått stengte ned i mars og de ga et flere måneder langt frislipp. Det innebar at menigheter i flere måneder kunne strømme gudstjenester gratis. I oppropet «applauderes» det også for at Tono nylig gjorde det enklere for blant annet menigheter å lage videoinnhold med musikk.

At rapportering for mange oppleves komplisert, har Tono vært kjent med lenge. De har derfor i flere år holdt på med et IT-prosjekt som vil gjøre rapporteringen digital.

– Vi er nå i sluttfasen, og bare noen uker unna å bruke det. Ettersom kirken er så involvert i dette, vil vi be en rekke menigheter om å være pilotbrukere av det nye systemet, forteller Willy Martinsen.

Les mer om mer disse temaene:

Elias Bakken Johansen

Elias Bakken Johansen

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur