05 December 2020



Kultur

Tviholder på julekonserter om det bare blir for 50

Å gjennomføre årets julekonserter er blitt viktigere enn noensinne for de seks stemmene i PUST. – Noen av de sterkeste konsertene er de med få mennesker til stede, sier Jostein Hasselgård.

– Behovet for å være nær hverandre og å synge er enormt i jula, i hvert fall for meg, sier tenor Jostein Hasselgård.

Vokalgruppa PUST starter årets turné i Fredrikstad 30. november. Det er deres ellevte juleturné.

– Vi tviholder på å gjennomføre de oppsatte 15 konsertene. De fleste steder er publikumsgrensen på 50. Alle musikere synes det er trist med begrensningene; vi ønsker jo å møte flere. På den annen side, vet vi at noen av de sterkeste konsertene er de med få mennesker til stede.

– Hvordan er dere sikret økonomisk?

– Vi oppfordres til å gjennomføre med løfter om at vi kan få dekning opp mot det publikum det er realistisk å regne med skulle komme. Vi har søkt kompensasjon. Turnéen er en stor produksjon, derfor hadde vi ikke turt uten den ordningen, sier Hasselgård.

I egen drakt

PUST satte en ny standard med albumet Julero for ni år siden. Oppskriften er kjent: Syng kjente melodier, men presenter dem i lekne og vakre arrangementer. Samtidig har de stemt til med røtter i vår egen folkemusikk. I tillegg har de gitt oss nye egenproduserte sanger som «I et lite hus». Også på den nye plata er det med nye sanger, og den siste «Dessember» ble skrevet få uker før innspilling.

På spørsmål om hva som ellers er nytt med deres nye julealbum Lengt mot lys, svarer Jostein Hasselgård at det er en forlengelse, ingen kontrast til forrige julealbum.

– Gjennom juleturnéene har det vokst fram nye ønsker, idéer og låter. Noen av sangene er nok lagd for ni år siden, mens andre ble lagd i vår rett før vi gikk i studio. Albumet er på en måte historien om oss på veien. Musikalsk synes jeg den er noe mer minimalistisk i uttrykket, i hvert fall deler av musikken.

Av albumets 15 spor finner du tre sanger ned tekst og melodi fra sekstetten.

– Ellers er mindre kjente og kjente sanger som er sydd inni vår drakt av oss selv, sier Hasselgård.

Musikkrøtter

Kor-nestor Grete Pedersen tillegges jordmoransvaret for PUST. Håvard Gravdahl hadde sunget under hennes direksjon, og fra henne tok han med seg avgjørende impulser, også folkemusikken. Som korsangere flest drømte også han om ei vokalgruppe der harmonien hviler på den enkelte stemme. I dag er det fortsatt fire med av de seks som startet sammen for 17 år siden. Men også «de nye» har vært med lenge - Jostein Hasselgård i 14 – 15 år og sopranen Camilla Susann Haug i rundt ti år.

– Hele tiden har vi vært drevet av et ønske om å fordype oss i norsk tradisjon, og synger bare norske tekster. Det har vært en rød tråd helt til siste tone. For alle seks er PUST uten tvil en stor del av livet og vårt musikalske virke når vi har hold på så lenge, sier Hasselgård.

Hver eneste mandag setter Camilla Susann Haug seg på toget til Oslo. Der møter hun de andre fem til øvelse. I løpet av året holder de i snitt 40-50 konserter, og julekonsertturnéen utgjør hoveddelen.

– Hvor annerledes er dere etter 17 års samsang?

– Fortsatt lærer jeg ting fra uke til uke om gjør at jeg må spørre hvorfor har jeg ikke lyttet på den måten før? Å synge sammen er så sammensatt og komplekst. Hele tiden har du din egen stemme og fem andre du skal finslipe forholdet til. Stemmene er ikke like fra dag til dag, en rusten klang i en stemme, kan gjøre at jeg må justere. Derfor har utfordringen vært å lytte stadig innover, åpne ørene mer og mer, gå dypere inn i detaljene. Vi fikk en utrolig god tilbakemelding fra Tor Hammerø som i en anmeldelse i Nettavisen kalte oss «et strålende empatisk kollektiv». For å synge bra må vi være oppmerksomme på hver detalj den andre gjør til en hver tid, først da lykkes vi, sier Hasselgård.

Her kan høre en av Josteins Hasselgårds absolutte favoritter:

Ingenting som mandag

– Hvor mye er improvisasjon på konsertene?

– Vi er enige om et reisverk, men hva vi maler med og hvilke bilder vi henger på veggen er forskjellig fra gang til gang. Så har vi mikroimprovisasjon som kan handle om å vri tonen A til en annen A, det er også improvisasjon. Å gjøre noe som ikke er planlagt, er noe vi gjør metodisk og konstant. Vi etterstreber ikke en mal, og en fasit har vi ikke. Dette er midt i kjerne av det som fantastisk å synge i PUST.

– Hva er det største du har vært med på?

– Veldig ofte er det å være sammen på mandagsøvelsene og skape musikk. Blant julekonsertene er det et høydepunkt å komme tilbake til Jakobkirken i Oslo. Når vi står backstage i mørket, der platene er spilt inn, ofte er kirka helt full, kjenner vi på en nervøs spenning før første tone gir en sitring i kroppen. Håper inderlig å oppleve det i år også, sier Hasselgård.

Barnedrøm

Han framhever også konsertopplevelser i Tyskland og Frankrike.

– Jeg vet ikke helt hvorfor, men det oppleves ofte som å komme hjem. Det har gitt hatt mange sterke opplevelser av et lyttende publikum, ofte mer ekstatiske. Kanskje har de et annet forhold til korsang.

På spørsmål om eventuelle nye mål, sier trebarnsfaren Hasselgård, at alle seks i grunnen er fornøyde med tingenes tilstand.

– Vi har riktignok aldri lykkes med å få en skikkelig radio-hit, men det er ikke noe mål å være 200 dager på turné i året. En ting vi har snakket om i flere år er å lage en barneplate. Mange av oss har barn, jobber med barn, er barnslige, og mye av musikken vår er nonverbal og barnevennlig, tror vi, likevel er det ikke blitt noen barneplate sier Hasselgård.

LES OGSÅ:

Kirker forventer store inntektstap

Måtte skrote drømmen om juleturné

---

Album

  • PUST
  • Lengt etter lys
  • Kirkelig Kulturverksted
  • PUST seks stemmer består av Camilla Susann Haug (sopran), Anne Hilde Grøv (sopran), Elisabeth Anvik (alt), Jostein Hasselgård (tenor), Håvard Gravdal (baryton) og Mads Iversen (bass).
  • «Lengt etter lys» er produsert av Erik Hillestad og innspilt i Kulturkirken Jakob av Martin Abrahamsen.
  • PUST har siden 2003 utgitt fem album som har høstet nominasjoner til både Spellemannspris og CARA Awards (acapella-genrens Grammy), senest høsten 2017 med albumet «Huggu over vatn» (Grappa).

---

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur