Kultur

Lager humor av kristen teologi

Unge teologer tuller med mye. – Satire er det beste botemiddelet mot fordommer, sier kapellan Ingrid Nyhus om instagramprofilen Teologibitches.

Bilde 1 av 2

Hvordan kan Jesus gjennomføre det siste måltid når smittevernregler gjør at disiplene må holde seg hjemme? Hva har et relikvieskrin fra middelalderen og en Happy Meal fra McDonalds til felles? Og kunne en Marvel-skurk vært pastor i Hillsong?

Skjermdump: www.instagram.com/teologibitches

Dersom du vil ha svar på dette, er instagramprofilen Teologibitches stedet for deg. Profilen publiserer memes, altså bilder, video eller tekst som med en bestemt referanse ofte sprer seg i sosiale medier, som gjør humor av kristen teologi.

LES OGSÅ: – Hvorfor liker vi prester å fremstå så kjedelig?

Anonyme

Førsteamanuensis Merete Thomassen husker at det begynte å dukke opp mystiske klistremerker med påskriften «Teologibitches» rundt omkring på Teologisk fakultet. Hvem eller hva som stod bak, ante hun ikke, men det vekket nysgjerrigheten og hun fant frem til instagramprofilen med samme navn. Hun trykket raskt «følg», og siden har hun gått innom profilen flere ganger i uken for å se om hun har gått glipp av noen artigheter.

– Jeg har blitt blodfan. Jeg blir lettere til sinns når jeg går inn på Teologibitches, forteller Thomassen.

Det er, ifølge dem selv, «fem fromme teologistudenter med sans for djevelsk humor» som står bak profilen som har gått fra å være en snakkis blant teologistudenter til å ha passert 2000 følgere. Siden den ukjente kvintetten publiserte sin første meme høsten 2018, har de i snitt publisert over ett innlegg per dag.

Merete Thomassen
Merete Thomassen har fulgt Teologibitches siden starten, og er glad for å se yngre teologer som tør å utfordre det etablerte. – Jeg blir alltid veldig glad når jeg ser uredde, yngre kvinner, sier hun.

Landskapet humorprofilen opererer i, minner Thomassen om Nadia Bolz-Weber, den omdiskuterte og populære forfatteren og presten fra USA. Hun synes de klarer å balansere det frekke og det fromme på vellykket vis.

– De har en råskap ved seg som det ikke er altfor mye av i kristne sammenhenger.

– Er det bare moro, eller tror du de provoserer enkelte også?

– De provoserer definitivt noen. Jeg husker godt på 8. mars i fjor...

Hun avbrytes av sin egen latter.

– Da la de ut et bind hvor man så Jesus i blodet. Det vanlige er at han åpenbarer seg i et ostesmørbrød eller noe sånn. Det var noen ganske indignerte reaksjoner på det innlegget. At noen synes det er grusomt, får så være. Det er satire og teologikritikk som for meg bidrar til sinnets munterhet.

LES OGSÅ: – Kunstneren bruker sosiale medier til aktivisme

Skjermdump: www.instagram.com/teologibitches

Villet provokasjon

Ingrid Nyhus, kapellan i Gamlebyen og Grønland menighet, synes selvironien er befriende, og tror provokasjon simpelthen er et bevis på at man har lykkes.

– Om ingen blir provosert, tror jeg ikke man har sagt noe viktig eller morsomt. Det er så uskyldig og godartet, at om det provoserer noen, tenker jeg at det sier noe om at du har et anstrengt og kanskje litt usunt forhold til tro.

Nyhus påpeker at det finnes utallige humorkontoer på Instagram, men at så godt som ingen er så fagspesifikke som Teologibitches. Foruten å få henne til å le, tror hun også innleggene kan ha en inkluderende effekt.

– Det er mange som har mye fordommer mot teologistudiet spesielt og kristne generelt, og jeg tror humor og selvironi er det beste botemiddelet mot det.

SYLSKARP SELVIRONI: Selv om Elisabeth Thorsen synes Teologibitches av og til går over streken, tror hun det er viktig å kunne le av religion.
Selv om Elisabeth Thorsen synes Teologibitches av og til går over streken, tror hun det er viktig å kunne le av religion.

Feminist

Domkirkepresten i Oslo domkirke, Elisabeth Thorsen, mener humorkontoen skjerper måten man tenker om religion på.

– Den har et nytt blikk på tradisjonelle måter å se på kirke og kristendom. De er flinke til å se floskler som har kommet inn i kirkeliv og forkynnelse.

Thorsen innrømmer å ha unngått «å trykke hjerte» på et par av innleggene hun synes har gått for langt. Samtidig tror hun man finner en passende grense ved å prøve seg frem.

Skjermdump: www.instagram.com/teologibitches

Domkirkepresten har også gitt hjerter til mange av innleggene. Hun er særlig glad for å kunne le av ting som før vekket redsel og isolasjon, og trekker frem kirkens seksualmoral.

– For mange av oss som vokste opp på 70-tallet stakk det dypt da vi hørte forkynnere uttale seg om ting som ikke stemte med våre egne erfaringer. Da kunne vi føle oss alene.

– Så å se denne nye generasjonen teologer tørre å spøke med det som vekket frykt da jeg var på deres alder, er befriende. Kirken er hierarkisk bygget opp, så det er fint med stemmer som får oss til å le sammen og kanskje kan jevne ut, sier Thorsen.

LES OGSÅ: – Det er ikke Instagram-poesiens skyld at den «seriøse» poesien ikke når ut

Uredde

Også Merete Thomassen er glad for å se den yngre garde utfordre det etablerte.

– Jeg fryder meg over disse unge jentene som tør. Det tror jeg aldri jeg og min egen generasjon ville gjort. Disse virker så uredde, og det synes jeg er befriende. Jeg blir alltid veldig glad når jeg ser uredde, yngre kvinner, sier hun.

Vårt Land har vært i kontakt med Teologibitches, som svarer dette i en melding:

«Takk for veldig hyggelig forespørsel. Vi har tatt en diskusjon på dette internt. Vi ønsker å forbli anonyme, og tror en sak i Vårt Land fort kunne gi oss negativ oppmerksomhet fra folk utenfor målgruppen vår, særlig på nett, og føre til spekulasjoner om identitetene våre. Derfor vil vi takke nei til intervju, og ber pent om at dere ikke lager en sak på oss, så vi kan fortsette å ha det gøy med dette for de som liker oss, uten å provosere andre».

---

Fakta:

---

Vårt Land anbefaler

1

Mer fra: Kultur