– Lærebøker romantiserer den islamske verden

Lærebøker i norsk skole beskriver tolerante arabiske erobrere, og voldelige europeere. Det hevder Kristoffer Tyssøy Høisæther som har analysert ni læreverk.

– Måten jeg har skrevet dette på, jo polariserende. Men jeg mener det er viktig å være tydelig, sier Kristoffer Tyssøy Høisæther.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg fant en dobbeltstandard i måten man omtaler islamsk middelalder og europeisk middelalder på, sier Kristoffer Tyssøy Høisæther til Vårt Land.

Han leverte i fjor en masteravhandling i historie ved universitetet i Bergen. Der analyserer han hvordan middelalderen fremstilles i ni lærebøker som benyttes i grunnskolen og videregående skole etter Kunnskapsløftet.

«Etter å ha lest gjennom lærebøkene kan det virke som vestlig historie er åpen for fremheving av problematiske historiske hendelser, kritikk og fordømmelse, men slike fremhevinger av problematiske hendelser, kritikk og fordømmelse ikke opptrer i den delen av boken som omhandler den islamske verdens historie,» hevder han i konklusjonen.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP