– Lærebøker romantiserer den islamske verden
Lærebøker i norsk skole beskriver tolerante arabiske erobrere, og voldelige europeere. Det hevder Kristoffer Tyssøy Høisæther som har analysert ni læreverk.
– Måten jeg har skrevet dette på, jo polariserende. Men jeg mener det er viktig å være tydelig, sier Kristoffer Tyssøy Høisæther.
Jannica Luoto
– Jeg fant en dobbeltstandard i måten man omtaler islamsk middelalder og europeisk middelalder på, sier Kristoffer Tyssøy Høisæther til Vårt Land.
Han leverte i fjor en masteravhandling i historie ved universitetet i Bergen. Der analyserer han hvordan middelalderen fremstilles i ni lærebøker som benyttes i grunnskolen og videregående skole etter Kunnskapsløftet.
«Etter å ha lest gjennom lærebøkene kan det virke som vestlig historie er åpen for fremheving av problematiske historiske hendelser, kritikk og fordømmelse, men slike fremhevinger av problematiske hendelser, kritikk og fordømmelse ikke opptrer i den delen av boken som omhandler den islamske verdens historie,» hevder han i konklusjonen.
Bestill abonnement her
KJØP