Kultur

Orgelets ridder

Heldigvis finnes det entusiaster som klarer å begeistre ­tilhørere som ikke visste at de likte orgelmusikk.

Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!

Pipeorgelet er for mange et utilgjengelig instrument, musikalsk og i bokstavelig forstand. Det er gjemt bort på et galleri og organisten er usynlig. Orgelkonserter i Norge er dessuten dårlig besøkt, i motsetning til mange kirker på kontinentet. Det kan man bli mismodig av, men man kan også fylles av iver over uutnyttede mulig­heter. Og heldigvis finnes det entusiaster – orgelmisjonærer – som vet å vise orgelets potensial og å begeistre tilhørere som ikke visste at de likte orgelmusikk.

Noen av dem var nok i Stavanger i helgen, da Norsk orgelfestival ble arrangert for 28. gang på rad. Her står orgelet i sentrum, med vekt på formidling av ­orgelmusikk og på samspill med andre utøvere.

Forgrunnsfigur

Komponisten og organisten er en viktig skikkelse i Stavangers musikkliv, også i orgelfestivalen. Noen husker kanskje fanfarene som ble spilt under OL på Lillehammer? Disse var komponert av ­Nils Henrik Asheim. Nylig ble han Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs ­Orden, for sin innsats for norsk musikk. Den innsatsen er mangfoldig. Som komponist, utøver, arrangør og initiativtaker har han vist seg som en viktig og allsidig kulturarbeider. ­Asheim er utdannet kirkemusiker og komponist. Denne dobbeltkompetansen har han tatt vare på og opptrer jevnlig som ut­øver, like gjerne av ­andres verker som av sine egne, samt som improvisator.

LES OGSÅ: 'En farse' at organister uten utdannelse spiller i gudstjenestene, sier kantor.

Hav av muligheter

Et orgel kan være som et orkester i seg selv. Organisten opptrer gjerne samtidig som solist og akkompagnatør, der føttene spiller bassen, den ene hånden «kompet» og den andre melodien. Klangmulighetene er mange og det kan spilles fra det svakeste svake til det sterkeste sterke. Orgelet gir også muligheter til rytmiske og nærmest perkussive effekter.

Alt dette hører vi flere eksempler på i Asheims innspillinger, blant annet på to plater med den nå avdøde sangerinnen Anne-Lise Berntsen, der de fremfører religiøse folketoner. Den utsøkte og kreative orgelbruken har fått mange til å utbryte «Er dette virkelig et orgel?». Orgelspillet inngår en symbiose med melodien og teksten og blir en viktig del av den musikalske helhet.

LES ANMELDELSE: Nils Henrik Asheim avslører suverent klangfortreffelighetene i Stavanger ­konserthus' nye orgel.

Konserthusorganist

Nils Henrik Asheim er bosatt i Stavanger og har gjennom sitt virke satt sterkt preg på byens musikkliv. Han var en viktig drivkraft bak opprettelsen av Tou Scene, der et gammelt industrilokale ble omgjort til et allsidig kulturhus, og han har bidratt til et mangfold av konserter og andre arrangementer. De senere år har han særlig gjort seg bemerket som konserthusorganist. Da konserthuset i Stavanger ble åpnet i 2012, var et stort norskbygd orgel på plass og det ble innviet med brask og bram i januar 2013.

Ved konserthusets åpning ble Asheim ­ansatt som husets organist. Siden har han gjennom tallrike konserter og andre arrangementer brakt et stort publikum til konserter med orgelet i sentrum, gjerne sammen med andre instrumenter og med artister vi på ingen måte forbinder med pipeorgel. Et høydepunkt er det årlige arrangementet «Orgelets ønskekonsert», der publikum kan komme med forslag til musikk de ønsker fremført. Pink Floyd, Prince, Sting, Bowie og mye annet blir oppfinnsomt tolket av Asheims orgel.

LES OGSÅ: Kulturrådet bør tenke seg nøye om før de avvikler den velfungerende kirkemusikkordningen, kommenterer Thröstur Eiriksson.

Norsk orgelfestival

Med tilkomsten av det symfoniske orgelet i konserthuset og fornyelse av domkirkeorgelet har orgelfestivalen fått ny giv. Et viktig element i festivalen de siste år har vært å bringe barn og unge i kontakt med dette mektige instrumentet, både som korsangere og som publikum, men også som utøvere. Mange steder er det opprettet orgelskoler for barn og gjennom kirkerådets prosjekt «Pilegrimer i orgel­sko», som også har vært nærværende på årets festival. Her har unge organistspirer fått muligheter til å lære og til å gjøre seg bemerket. Nils Henrik Asheim er selvsagt sentral også her, og har blant annet brakt inn det improvisatoriske og skapende element.

Gjennom sitt virke har Asheim skapt begeistring for orgelet og stor oppslutning om orgelkonserter. På mange måter har han blitt orgelets reddende ridder. Måtte mange følge i hans fotspor.

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur