Ett bilde ga mer penger enn tusen ord

Bildet av den døde, syriske gutten på stranda i Tyrkia utløste en eksplosjon av gavmildhet. – Empatien og givergleden varte i seks uker, sier forsker.

Bildet av den døde gutten på stranden i Tyrkia ga en eksplosjonsartet økning i givergleden til Røde Kors, viser svensk forskning.
Publisert Sist oppdatert

Da bildet av den druknede toåringen Aylan Kurdi gikk verden over i september 2015, økte gavene til hjelpeorganisasjonene eksplosivt. Svensk Røde Kors fikk i tiden før 34 000 kroner daglig på kontoene til hjelpearbeid for syriske flyktninger. Dagen etter at «alle» hadde sett det sterke bildet, økte gaveinntektene til nærmere 4 millioner, eller godt og vel en hundredobling.

Døde barn

Den sterkt svingende givergleden ble grunnlaget for et svensk forskningsprosjekt som tok utgangspunkt i innsamlingstallene fra Røde Kors, og som presenteres av forskning.se.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP