Nettet spinnes mot høyre

Politiske krefter på høyre­sida lykkes langt bedre på sosiale ­medier enn sine motstandere. – Frustrasjon har stort sprednings­potensial, mener svensk medieekspert.

De sosiale mediene har blitt våre nye arenaer for den offentlige samtalen. – Samtidig­ vet vi ikke hvilke stemmer som sorteres bort ­eller løftes fram, sier den svenske medieeksperten Anette Novak. Bildet viser polske nasjonalister i en demonstrasjon mot Facebook i 2016.
De sosiale mediene har blitt våre nye arenaer for den offentlige samtalen. – Samtidig­ vet vi ikke hvilke stemmer som sorteres bort ­eller løftes fram, sier den svenske medieeksperten Anette Novak. Bildet viser polske nasjonalister i en demonstrasjon mot Facebook i 2016.
Den svenske medieeksperten Anette Novak håper selskapene bak de sosiale mediene blir mer bevisste på hvilke politiske krefter de har satt i sving, og tar grep for å gjøre de sosiale mediene mer transparente.
Den svenske medieeksperten Anette Novak håper selskapene bak de sosiale mediene blir mer bevisste på hvilke politiske krefter de har satt i sving, og tar grep for å gjøre de sosiale mediene mer transparente.
Publisert Sist oppdatert

I valgkampen lykkes Fremskrittspartiet overlegent best med å være synlig i sosiale ­medier. Av de ti sakene som ble mest delt og fikk flest likerklikk og kommentarer i sosiale ­medier i september, handlet fem om innvandringsminister Sylvi Listhaug, skrev Klassekampen tidligere denne uka. To saker handlet om utspill fra justisminister Per-Willy Amundsen.

Fra 1. august til valgdagen hadde­ ­­Frp mer enn dobbelt så mange delinger på Facebook som Arbeiderpartiet.

– Dette er en trend i flere land enn Norge, sier Anette Novak, direktør for det svenske digitale publisitetsbyrået Rise Interaktive.­ Novak var tidligere nyhetssjef for den svenske avisa Dagen, og sitter nå i utvalget som arbeider med en utredning om framtidens mediepolitikk, på oppdrag fra det svenske kulturdepartementet.

Powered by Labrador CMS