Nettet spinnes mot høyre
Politiske krefter på høyresida lykkes langt bedre på sosiale medier enn sine motstandere. – Frustrasjon har stort spredningspotensial, mener svensk medieekspert.
I valgkampen lykkes Fremskrittspartiet overlegent best med å være synlig i sosiale medier. Av de ti sakene som ble mest delt og fikk flest likerklikk og kommentarer i sosiale medier i september, handlet fem om innvandringsminister Sylvi Listhaug, skrev Klassekampen tidligere denne uka. To saker handlet om utspill fra justisminister Per-Willy Amundsen.
Fra 1. august til valgdagen hadde Frp mer enn dobbelt så mange delinger på Facebook som Arbeiderpartiet.
– Dette er en trend i flere land enn Norge, sier Anette Novak, direktør for det svenske digitale publisitetsbyrået Rise Interaktive. Novak var tidligere nyhetssjef for den svenske avisa Dagen, og sitter nå i utvalget som arbeider med en utredning om framtidens mediepolitikk, på oppdrag fra det svenske kulturdepartementet.