Man får kanskje ikke firkanta øyne av å se for mye på skjermen, slik foreldre i generasjoner har skremt barna sine. Men stadig oftere dukker det opp forskning og kritiske stemmer som advarer mot skjermenes makt over sinnene, og hvilke konsekvenser den økende bruk av smarttelefoner og nettbrett vil få for dagens unge.
– Det er blitt vanskeligere å kjede seg, og det er et problem, sier Per Bjørn Foros, tidligere førsteamanuensis i pedagogikk.
Påvirker hjernen.
Han har i en årrekke skrevet om blant annet oppdragelse, utdanning og dannelsens kår.
– Hjerneforskeren Susan Greenfield har for eksempel påvist at skjermeksponering påvirker hjernen til barn, selv om den bare står på i bakgrunnen. Blant konsekvensene er svekket konsentrasjonsevne og hyperaktiv adferd, sier Per Bjørn Foros.
Vitenskapelig bevist.
I torsdagens Kristeligt Dagblad viste flere debattanter bekymring for hvilke kulturelle endringer smarttelefonen forårsaker. Professor Bent Meier Sørensen sa at det ble vanskeligere og vanskeligere å skape noe av verdi, fordi valgene våre oftere avgjøres av det som vibrerer i lomma vår hele døgnet. «Kultur oppstår gjennom behovsutsettelse», påpekte Sørensen. Men telefonen gjør at vi hele tiden får raske «belønninger», i form av tomler og smilefjes.
En av dem som har skrevet mest om dette i norsk offentlighet, er vitenskapsjournalisten Bjørn Vassnes.
– Det er ikke en eneste ordentlig vitenskapelig undersøkelse i Norge som viser at det er noen som helst positive effekter ved bruk av IKT i undervisningen, sier Vassnes.
LES OGSÅ: Se opp fra skjermen!
Gjennom flere artikler i Klassekampen har han gått kritisk ut mot det han mener er en lite gjennomtenkt implementering av ny teknologi i den norske skolen. Blant problemene nevner han at språkutviklingen går saktere, man blir mindre fysisk aktiv, faren for avhengighet øker – og de sosiale ferdighetene svekkes.
– Vi erfarer allerede på skolen at kommunikasjonen mellom elever har blitt dårligere. I Sandnes, hvor jeg bor, har de innført én time med vanlig samtale i ukekalenderen, fordi elevene har blitt så dårlige til å snakke sammen, sier Vassnes.
Old school.
Det er etter hvert blitt kjent at teknologeliten i Silicon Valley og andre steder er blant dem som er mest forsiktige med å eksponere egne barn for den nye teknologien de selv er med på å utvikle. I stedet sender de barna sine på skoler som fremmer fysisk aktivitet og læring med blyant i hånda.
– Tenk på hva dagens store datainnovatører har til felles: De vokste opp uten data, sier Vassnes. Han mener at IT-folk i Silicon Valley er mer bevisst på å skjerme barna for skjermer enn vi er i Norge.
Kortslutningen ligger i at man tror barn rustes for en digital hverdag ved å eksponeres mye for skjermer fra ung alder, mener Vassnes.
– Skjermbruken forstyrrer den vanlige kognitive utviklinga, når det gjelder språk, matematikk og så videre.
LES OGSÅ: 'Vrient å klage på barna når du er på mobilen selv'
Han viser til en OECD-undersøkelse som viste at landene som bruker minst data og internett i undervisningen, er de som har høyest kvalitet.
Per Bjørn Foros er også bekymret for klasseskillene som følger med utbredelsen av datateknologi.
– Å beskytte barna mot overforbruk, er i ferd med å bli et elitefenomen, sier Foros.
Noe av svaret kan ligge i skolen, hevder den pensjonerte forskeren.
– Skolen må gi elevene evnen til å yte motstand, slik at den digitale dietten blir mer balansert, ikke bare blant eliten.