Kultur

Denne Bibelen er laget spesielt for kvinner

«Guds ord for kvinner» står det med gullfarget løkkeskrift på omslaget til Hermons nye kvinnebibel. God idé, men dårlig gjennomført, mener kritikere.

Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!

I fjor høst fikk Hermon forlag kritikk for å gi ut Prinsesser i Bibelen, en rosa bok der jenter kan bli kjent med bibelhistorier «gjennom en prinsesses øyne.» Forlaget har også gitt ut Barnas bibel for jenter og Barnas bibel for gutter, med henholdsvis rosa og lyseblått omslag.

Nå kommer Guds ord for kvinner, i brunt kunstskinn med roser på omslaget. I kvinnebibelen presenteres over 90 bibelske kvinner, alt fra Eva og Sara til mindre kjente navn, i egne artikler innimellom bibeltekstene.

LES OGSÅ: – Gjør bibelen til Disney-eventyr

Også for menn

– Hjelpe meg! er Jorunn Øklands umiddelbare reaksjon.

Når hun får sett nærmere på presentasjonen på forlagets nettsider, konkluderer hun med at kvinnebibelen er en god idé som ikke er helt vellykket gjennomført.

– Jeg liker at denne utgaven ønsker å løfte fram kvinneskikkelsene i Bibelen, sier Økland, som er teolog og professor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning på Universitetet i Oslo.

– Men de som aller mest trenger å lese om disse kvinnene, er først og fremst menn, spesielt i forsamlinger der man ikke slipper kvinner til.

Økland mener innpakningen signaliserer noe annet enn en et ønske om å framheve kvinnene.

– En kvinnebibel i kunstskinn med løkkeskrift på omslaget, selger noe annet enn det å løfte fram kvinner som har stått for noe og tatt viktige kamper. Det sier heller at kvinner er opptatt av pynt og dill, altså det motsatte av det som er hensikten.

– Hvorfor gjør forlaget dette?

– Bibelen er også et kommersielt produkt, og forlagene vil alltid prøve å finne nye innpakninger for å selge, sier Økland, som nevner familiebibler og barnebibler som eksempler på det samme.

LES OGSÅ: «Jeg åpner min bibel, der står: Vær rosa!»

Skeptisk

– Løkkeskrift på omslaget er alltid et godt salgstriks, sier Hedda Lingaas Fossum, redaktør i det feministiske tidsskriftet Fett.

Hun syns det er positivt at forlaget løfter fram kvinnelige stemmer og perspektiver, men er skeptisk til en egen markedsføring rettet spesielt mot kvinner.

– Skal kvinner og menn ha forskjellige bibler? Tanken bak er sikkert god, men jeg er mer positiv til å lese Bibelen fra et feministisk perspektiv enn å lage en egen kvinneversjon, sier Fossum.

Hun mener dette er noe vi finner igjen ellers i kulturlivet, der bøker og musikk som er laget av kvinner ofte blir sett på som noe som passer best for et kvinnelig publikum.

– Vi trenger ikke mer av den tankegangen. Ikke minst menn hadde sikkert hatt godt av å se nærmere på kvinnene i Bibelen.

LES KOMMENTAREN: Glissen kristen feminisme

Stereotype kjønnsroller

Tone Stangeland Kaufman, førsteamanuensis ved Menighetsfaktultetet, har hatt stor glede av å lese den svenske forfatteren Ylva Eggehorns bok Krydret olje, som portretterer tretten av de bibelske kvinneskikkelsene.

– Men jeg har ikke behov for en egen kvinnebibel, på samme måte som jeg aldri kunne tenke meg å kjøpe en rosa prinsessebibel til dattera mi, sier Kaufman.

Hun innrømmer at hun sitter litt i glasshus, i og med at hun har vært med på Fattigdoms- og rettferdighetsbibelen, som er gitt ut på Verbum.

– Men Rettferdighetsbibelen har et mer overordnet perspektiv. En kvinnebibel har et veldig stereotypt forhold til kjønn.

Kaufman mener dette kan ses som et eksempel på at den hvite mannen er normalen, mens alt annet blir markert som noe annet. Som da hun studerte teologi og ble spurt om hun skulle bli kvinnelig prest.

– Det er ingen som ville spurt noen om de skulle bli mannlig prest, sier Kaufman.

Hun lar seg inspirere av både bibelske kvinner og menn, som slavekvinnen Hagar og vennskapet mellom David og Jonatan.

– Kvinneskikkelsene i Bibelen er ikke bare for kvinner. Dessuten har ikke alle kvinner nødvendigvis glede av det samme.

LES OGSÅ: Droppet amerikansk forfatter på omslaget

En gimmick

Forfatter Håvard Rem har skrevet boka Bibelske mannsbilder og jobbet med den nye bibeloversettelsen som kom i 2011. Da ble det oppdaget at en apostel i eldre håndskrifter hadde fått endret navnet sitt fra et kvinnenavn til et mannsnavn.

– Bibelen har gjennom tida blitt utgitt i en patriarkalsk kontekst, og det gjør at den har blitt mer mannsdominert enn den egentlig er. At det fantes kvinnelige ledere på bibelsk tid som ble kamuflert senere, er med på å legitimere en slik bibelutgave, sier Rem.

Han tror at å kalle den Bibelen for kvinner også kan gjøre menn nysgjerrige.

– Jeg antar at det er en gimmick for å spisse profilen, sier Rem.

LES OGSÅ: Krever oppgjør med mannskulturen

Ukjente kvinner

Inger Lise Skauge har skrevet artiklene i den nye bibelutgaven, med utgangspunkt i Mine bibelske søstre, som hun ga ut på Hermon i 2011.

– Artiklene er et nærmøte med kvinnene i Bibelen, og presenterer både de snille og de slemme, de flotte og de vi kanskje skulle ønske ikke var der, sier Skauge.

Hun tror det er mange av kvinnene i Bibelen vi ikke kjenner.

– Det er kanskje ti vi kan navnet på, de andre står bare der, uten at vi har noe bilde på dem.

– Bør ikke menn også bli kjent med de bibelske kvinnene?

– Jo, det syns jeg. Og derfor står det i forordet i min bok at denne boka bør menn også lese.

Et løft

Forlagsjef Svein Andersen i Hermon forteller at de har jobbet med bibelutgaven i rundt tre år. Han understreker at kvinnebibelen inneholder hele Bibelen, men at den i tillegg er en andaktsbibel som fokuserer på kjente og ukjente bibelske kvinneskikkelser.

– Jeg husker allerede fra søndagsskolen at det var menn som var de store heltene. Derfor syns vi det er fint å framheve kvinnenes rolle, sier Andersen, som understreker at ideen kom fra kvinnene i forlaget.

– Dette prosjektet er fra kvinners hånd og hjerte til kvinner. Kvinner leser bibelen like mye som menn, og en bibel som etter mitt syn er ekstremt vakker og framhever de kvinnelige forbildene, vil vise at kvinnene er en integrert del av bibelhistorien.

– Bør ikke menn også få høre om kvinnene i Bibelen?

– Jo, og det kan du regne med at de får. Kvinner i de tusen hjem kommer til å snakke om disse fortellingene, og vi regner med at aktive kvinner vil trekke fram kvinneskikkelsene i andakter. Vi tror at kvinnebibelen vil gi et løft så kvinneskikkelsene vil få en ny og framhevet plass, sier Andersen.

– Kunne dere laget det motsatte – en bibel for menn?

– Ja, det hadde ikke vært vanskelig. Det er ikke noe vi har på tegnebrettet, men vi har lekt med tanken.

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur