Slik blir du skremt

Det er ikke lett å ignorere nyheter om ting som kan ramme oss.

Gyllenhaal gestalter en skruppelløs og skremmende lærenem reporter som med en blanding av teft og mangel på moral tar innersvingen på sine konkurrenter. Han går bokstavelig talt over lik, og han synes ikke det er noe heft å «hjelpe til» når virkeligheten ikke er dramatisk nok. Lars Gilberg spør om mediebransjen har tatt over for helvetesforkynnere som de fremste brukerne av skremsler.
Publisert Sist oppdatert

Frykt selger. Vi ser det på forsidene av løssalgsavisene. Flått og terror gjør samme nytten. Vi skjønner at vi må passe oss. Og det må vi lese mer om.

Eller vi kan følge med fra minutt til minutt på TV: Et fly som må nødlande. En mann med hagle ved en barnehage. Eller en rettssak mot noen som våre barn bør beskyttes mot.

Å forstå denne mediemekanismen kan utvilsomt gi kommersiell suksess. Uten at man dermed nødvendigvis bidrar til å gjøre lesere og seere klokere eller dyktigere til å sette ting i perspektiv.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP