Kammermusikkfestens fødselsskrik

Bilhornpreludium og makabre kvinneskrik i Den Hellig Ånds kirke! Hvem sa at kammermusikk er for tradisjonalister?

Publisert Sist oppdatert

Den 18. kammermusikkfesten i Risør har tema Det lekende menneske», og tonen ble slått an helt fra begynnelsen. György Ligeti døde så seint som i 2006 og er en komponist med masser av humor og provoserende innspill. Hans Bilhornpreludium til Le Grand Macabre smalt i kirkeveggene som en aperitiff og påminnelse om at i år skulle det være lek for nesten alle penga.

Overbevisende. Så bar det rett over i Ligetis Mysteries of the Macabre, der den unge norske sopranen Eir Inderhaud – i ferd med å gjøre internasjonal karriere – sang, hylte og skrek mer skjærende og med større intensitet enn noen tidligere har hørt før i Risør kirke. Ligetis opera er kalt en ellevill musikalsk fortelling, og i den smakebiten publikum fikk under åpningen, overbeviste Eir Inderhaug med stor musikalitet og stemme i en krevende rolle.

Men før det hadde også stortingspresident Thorbjørn Jagland latt seg inspirere av festens tema i en artig åpningstale der Nietzsche-sitatet sto som en påla innledningsvis: Uten musikk ville livet vært en misforståelse.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP