Kontroll med lærerne

Hvis fleksibiliteten er det som skal til for å få flere gode lærere, hvorfor vil arbeidsgiverne skusle bort den?

Publisert Sist oppdatert

Da jeg var lærer – ja, jeg vet at det er farlig å bruke egen erfaring som grunnlag når den bare består av ett år som lærer i ungdomsskolen – men, altså: Da jeg var lærer.

Da jeg fikk min første (og, skulle det vise seg, også min siste) lærerjobb, fikk jeg beskjed om at den nybygde skolen hadde åpen løsning. Så første skoledag sto vi der, fire lærere med 90 sjuendeklassinger i samme rom. Det var bare én ting å gjøre: Vi måtte samarbeide.

For en fersk lærer var det faktisk ganske betryggende å ha noen å samarbeide med. Ikke minst noen med mer erfaring enn meg. Dessuten kunne vi supplere hverandre med ulike forutsetninger, både faglig og pedagogisk. Jeg kunne for eksempel forberede samfunnsfagtimer med overheadpresentasjon for alle 90 under ett, mens de andre tok min klasse i norsk. Vi kunne dele opp kullet i grupper på ulik størrelse alt etter behov.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP