Evig advent

TEKSTMEDITASJON: Gud er overalt, for den som har øye for det. Men for resten av oss, som trenger litt hjelp, i lange, mørke desembermorgener og lange, mørke desemberkvelder, så saler Gud opp folen og kommer til oss, én gang til.

ANKOMMER: «Jesus trer inn i Jerusalem, inn i kirkeåret, inn i vår verden. Det er palmesøndag, inkarnasjon og endetid i ett: Jesus kommer», skriver Åste Dokka. På 1400-tallet malte ikon- og freskemaleren Andrej Rubljev motivet på veggen i Bebudelseskirken i Moskva.
ANKOMMER: «Jesus trer inn i Jerusalem, inn i kirkeåret, inn i vår verden. Det er palmesøndag, inkarnasjon og endetid i ett: Jesus kommer», skriver Åste Dokka. På 1400-tallet malte ikon- og freskemaleren Andrej Rubljev motivet på veggen i Bebudelseskirken i Moskva.
Publisert Sist oppdatert

Første søndag i advent er også den første søndagen i kirkeåret. Kirkeåret ble avsluttet forrige helg, med domssøndag. På domssøndag kaster Jesus sitt avslørende og endelige blikk på verden, og nå skal altså Jesus åpne det nye året med å komme tilbake, komme ridende til oss. Han trer inn i Jerusalem, inn i kirkeåret, inn i vår verden. Det er palmesøndag, inkarnasjon og endetid i ett: Jesus kommer.

De fleste forbinder fortellinga om Jesus som kommer ridende mot oss med påske og palmesøndag, og ikke advent. Derfor føles teksten umiddelbart malplassert. Kom ikke Jesus til Jerusalem på et helt annet tidspunkt enn i førjulstida?

Med en gang man stiller spørsmålet så konkret, åpenbares også absurditeten i vår måte å tenke om tid og kristendom på. For dette kirkeåret vi har lagt Bibelens fortellinger ut over, representerer jo ikke Guds virkelighet. Rent konkret red Jesus inn i Jerusalem en gang rundt år 30 i tida før den jødiske påskefeiringa, og ikke i april i Norge i 2022. Det er ikke rarere at Jesus kommer til oss 27. november enn 2. april. Begge deler er feil. Og begge deler stemmer.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP

Powered by Labrador CMS