En fjert i fjøset av mannsdominans
Å komme fram til at kristendommen kan ville kvinner vel, krever et arbeid, og det arbeidet må synliggjøres overfor stadig nye generasjoner.
PATRIARKALSK? – Feministteologien må erkjenne sin plass som tradisjonskritisk, og jobbe derfra, skriver kommentator Åste Dokka. Her jobber jomfru Maria med noe i samme bane, mens Josef tar seg av den lille Jesus. Fra Besançon Book of Hours, Fitzwilliam-museet.
Wikimedia Commons
Norsk kristelighet er i endring. Bedehushegemoniet har forvitret, MF har blitt liberalt og det kryr av kvinner i alle maktposisjoner, i Den norske kirke såvel som i frikirkeligheten. Samtidig har det skjedd noe med den teologiske argumentasjonen.
Den er nemlig nesten borte fra debattene. Mens vi for tjue år siden diskuterte Den augsburgske bekjennelse, bibelsyn og Luther-forståelse dag ut og dag inn, er det spesifikt teologiske ved debatter i dag ofte fraværende. Når det ikke er det, er det gjerne ganske grunt.
Ja, det er sjelden jeg leser teologisk fundert argumentasjon i spaltene i dag, verken fra konservativt eller liberalt hold. Mens jeg før kunne sukke over at de dominerende stemmene var så enerverende i sin teologi, tenker jeg nå at det meste har blitt teologisk uinteressant. Bibelen siteres jo innimellom aktivismen på begge sider av woke, men selve tenkningen er ofte løsrevet og banal.