Ikke magisk, ikke realistisk

Sommerbarn forsøker å være gripende barnehjemsdrama og spesialeffekt-drevet fantasy, men porsjoneringen av fortellingen er for klisjepreget og monoton.

Barnehjemmets bestyrerinne minner om en ond Disney-dronning. Det er en krevende øvelse 
å skape gode historier fra undertrykkende institusjoner, skriver vår anmelder.
Publisert Sist oppdatert

Lyden av strenge sko mot korridorgulvet. Stille barne­gråt i sovesalen, vinden som hyler utenfor. Sommerbarn tar oss til 1950-­tallets ­Island, til en barneverns­institusjon i en forblåst ødemark. Her må to søsken, seksårige Eydis og den ett år yngre broren Kari bo, etter det vi antar er en dramatisk oppløsning av familien hjemme i Reykjavik.

Teknisk briljant

Den inn­ledende bussreisen fra by til land er imponerende skildret. Takket være incentivordninger og spektakulær natur har Island har vært et attraktivt opptakssted for storslåtte Hollywood-produksjoner i to tiår, og sterk kompetanseheving blant lokale film­arbeidere er en av bieffekt­ene. Sekvensen, som tar de to søsknene vekk fra moren og inn i et stadig mer truende og fremmed landskap, er både gripende og teknisk briljant, og skaper forventninger de øvrige 93 prosent­ene av filmen aldri innfrir.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS