Nedenfra-blikket
Lisa E. Dahill får oss til å vurdere på nytt Dietrich Bonhoeffers tanker om etterfølgelse.
Den amerikanske, lutherske teologen og spiritualitetsforskeren Lisa E. Dahills bok Reading from the Underside of Selfhood fra 2009 er en studie av Bonhoeffers spiritualitet lest i lys av feministiske teorier om overgrepsutsattes utvikling. Foto: NTB scanpix/arkiv
For noen år siden var jeg i Berlin og besøkte for første gang Bonhoeffer Haus der den tyske teologen og motstandsmannen Dietrich hadde sin base hjemme hos foreldrene sine. For en som har hatt stor glede av Bonhoeffers teologi og spiritualitet, var det en sterk opplevelse å få være i hans arbeidsværelse, der deler av hans teologiske skrifter ble til, og der han faktisk befant seg den dagen han ble arrestert, mistenkt for konspiratorisk virksomhet mot Hitler. Samtidig har det også vært viktig for meg å møte litteratur og perspektiver som problematiserer at Bonhoeffer er en som bør etterfølges av alle og enhver.
Motstand
Den amerikanske, lutherske teologen og spiritualitetsforskeren Lisa E. Dahills bok Reading from the Underside of Selfhood fra 2009 er en studie av Bonhoeffers spiritualitet lest i lys av feministiske teorier om overgrepsutsattes psykologiske og åndelige utvikling. Dahill benytter den feministiske teorien til å kritisere deler av Bonhoeffers spiritualitet samtidig som hun viser hvordan hans bidrag har noe å tilføre en spiritualitet også for den som lever «on the underside of selfhood», som hun uttrykker det. Her er en kortversjon av en fortelling fra boka: