Verdig, velvalgt og kjølig

En god avslutning på årets festival, med en messeliturgi som i seg selv er et eneste stort Te Deum.

Bachs h-mollmesse: Dunedin Consort fremførte Bachs storverk under avslutningskonserten på Kirkemusikkfestivalen søndag. Altsolist Jessica Dandy (t.v.) og dirigent John Butt.
Publisert Sist oppdatert

Hvordan kan man sette punktum for en uke med så mange store musikalske opplevelser som Oslo Kirkemusikkfestival? Johann Sebastian Bach, med sine mange kirkemusikalske verk og en sterk tro, er et naturlig valg. Hans h-mollmesse ble skrevet mot slutten av livet, og var i stor grad en parodimesse - mye av det musikalske materialet var hentet fra tidligere komposisjoner og bearbeidet gjennom ulike komposisjonsteknikker. Dirigent, organist og musikkprofessor John Butt har forsket på musikk av Bach i en årrekke, deriblant h-mollmessen. Derfor er det spesielt spennende at Dunedin Consort under hans ledelse får æren av å avslutte Kirkemusikkfestivalen 2019 med et av Bachs aller siste verk.

Dyktige ensemblesangere

Messen fremføres av et lite ensemble og 10 sangere, tilsvarende det Bach antagelig selv hadde til disposisjon. Åpningssatsen Kyrie i Dunedin Consorts musikalske utforming er vakker – ganske sakte, nesten tilbakeholdt, kjølig. Det avventende uttrykket gir satsen et sørgmodig preg, noe som passer godt til Bachs komposisjon. Orkesteret klinger mildt, vennlig, uten store dynamisk utslag i de melodiske linjene. Sangerne i korpartiene fremstår som dyktige ensemblesangere mer enn solister, og selv om de av og til drukner litt i orkesteret så liker jeg at det vokale uttrykket er så enkelt og nært.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP